neděle 22. února 2015

Recenze: Život jedna báseň

23304763
 Český název: Život jedna báseň
 Originální název: Slammed
 Autorka: Colleen Hoover
 Nakladatelství: Yoli
 Přeložila: Jana Jašová
 Rok vydání: 2014 (v orig. 2012)                       
 Žánr: dívčí román
 Goodreads
13372690                         
Anotace: 
Osmnáctileté Layken zvané Lake nečekaně umírá otec, a přestože jeho ztrátu bolestně prožívá, stává se oporou matce i malému bratrovi. Zvlášť když se rodina musí stěhovat přes celou zemi. A na novém místě, kde Lake neočekává vůbec nic dobrého, poznává Willa, kluka ze sousedství s jedinečným smyslem pro humor a vášní pro poezii. Začínající vztah však ukončí šokující odhalení…
Další romantický příběh od Colleen Hoverové, autorky bestselleru Bez naděje.



   Život jedna báseň je prvotinou oblíbené americké spisovatelky Colleen Hoover, autorky série Bez naděje, která loni nadchla mnoho českých čtenářek. Ačkoliv se jedná o odlišné příběhy, můžeme v jejích románech najít společné znaky - jsou to young adult romance, ve kterých se osud s hlavními hrdiny zrovna dvakrát nemazlí. Život jedna báseň nejspíš sklidí mezi čtenáři o něco menší úspěch, přesto stojí za přečtení třeba už jen proto, že nás mimo jiné zavede do světa slam poezie.

 https://jenowenby.files.wordpress.com/2014/04/colleen_hoover.jpg   Po prvních kapitolách příběhu si nejspíš pomyslíte, že námět knihy není zrovna moc originální a skýtá mnohá klišé. Hlavní hrdinka Lake se po smrti otce s mamkou a bratrem přestěhuje z Texasu do Michiganu, kde se hned po příjezdu seznámí s Willem, který bydlí naproti jejich nového domu. Až příliš rychle a snadno se do sebe zamilují... První zvrat, který jejich slibný a zatím bezproblémový vztah zkomplikuje, vám nebudu prozrazovat, ale pravděpodobně jste se s podobnou zápletkou již setkali.

   Naštěstí však tuto knihu napsala Colleen Hoover. Vím, že ne každému její styl sedí. Ale já mám pro tuto spisovatelku slabost a dokážu jí odpustit i mnohé nedostatky. Colleen prostě umí psát, umí vyjádřit ty správné emoce a atmosféru. Příběh zbytečně nenatahuje tak jako jiné autorky, děj se stále posouvá vpřed. Její knihy jsou hodně čtivé a baví mě, i když občas už předvídám, co se stane. Ale stejně jsem ve vypjatých momentech příběhu napnutá a nemůžu knihu odložit z ruky.

   Podle mě autorka dokáže i méně nápaditý příběh kvalitně zpracovat a dodat mu něco navíc, aby z průměrnosti udělala nadprůměr. I když jsou některé scény z knihy kýčovité jak z hollywoodského filmu, přesto to nějakým způsobem funguje a čtenáře dokáže dojmout. V tomto ohledu bych navíc řekla, že tato kniha byla i přes celkově slabší děj méně přeslazená než Bez naděje.

   Je ale pravda, že bych Colleen vytkla na můj vkus až přehnanou tragičnost. Skoro všechny postavy v knize totiž potkalo i přes jejich mladý věk tolik neštěstí, že to působí až neuvěřitelně. Myslím, že na to, aby román působil emotivně, stačí bohatě jedna tragédie. Co ale hodnotím jako největší klad celé knížky, je již zmiňovaná slam poezie.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh42EEHH04uiTJLWrQlb4DVyhicm-dggH54yomA1njTAqrlQCGTTstgwDUqz8SvHn1sAOOCoDjmqd_irlCvAH42KqALWBlj8pjWhMEQGuOb_J0MaRmEFKkjJJi2J_xt0V3nkTtEhwbU4JE/s1600/6e4131ba18571a38580fa58d3fafc0df.jpg   Upřímně, nejsem moc na básně, ale přesto mě těch několik ukázek moderní slam poezie hodně oslovilo. Tyto básně nás provází celým příběhem a já osobně se vždy těšila, až se v knize objeví další. Od těch smutných přes naštvané až po romantické, vážně všechny byly zajímavé a dokázaly na mě zapůsobit. Rozhodně to knize dodávalo na atmosféře.

   Co mi trochu kazilo čtení a musím to zmínit, i když to většinou v recenzích neuvádím, je až nezvyklé množství překlepů a chyb v knize, včetně např. chyb v interpunkci apod. Ještě v žádné knize tohoto nakladatelství jsem se nesetkala s takovou četností často i dost hloupých chyb. Je to škoda. Jinak kniha má ještě další dvě pokračování, ačkoliv příběh dle mého názoru končí relativně uzavřeně a vůbec by mi nevadilo, kdyby se jednalo o samostatnou knihu bez dalších dílů.

   Román Život jedna báseň bych doporučila všem, kterým se líbily předešlé autorčiny knihy. Pokud přistoupíte na skvělý styl Colleen Hoover a nebudete příběh moc rozpitvávat, jistě si tuto emotivní romanci okořeněnou úžasnou slam poezií užijete. Mě "Hooverovky" jednoduše baví, i když nejsou dokonalé. Ale je to příjemné čtení, které jednou za čas přijde vhod. Až u nás vyjde nějaká její další romance, ráda si ji přečtu.

Celkové hodnocení: 80 %

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Yoli.

 (http://www.bux.cz/knihy/145219-zivot-jedna-basen.html)

6 komentářů :

  1. Já tuhle knížku naprosto miluju ^-^
    Patří mezi mé naprosto nejoblíbenější a Colleen si mě naprosto získala. Každopádně musím ti dát za pravdu, že některé části byly až moc kýčovité, ale k autorčině stylu už to tak nějak patří a její knihy rozhodně patří k těm, u kterých můžu vypnout a jen se nechat unášet dějem. S těmi překlepy souhlasím, já je upřímně až k smrti nesnáším. Každopádně já předtím četla "Čas mezi námi", kde je překlep snad na každém druhém řádku, takže jsem to tu už nějak moc neřešila:D
    Naprosto skvělá recenze!:) Těším se na další:)

    OdpovědětVymazat
  2. Mám to úplně stejně jako ty - jelikož mám Colleen ráda, dost jí odpouštím.
    Také jsem si při čtení říkala, že je těch tragedií nějak moc najednou, ale jednoduchost a pohodovost se kterou Colleen píše mi nakonec vždycky nějak odvede pozornost od těch nedokonalostí :)
    Super recenze !

    OdpovědětVymazat
  3. Nádherná kniha od úžasné autorky :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Tuto knížku jsem nedávno přečetla a byla naprosto výborná. Už se těším až si přečtu Bez naděje. :)

    OdpovědětVymazat
  5. Pěkná recenze :-) knihu mám od prosince doma a již brzy se do ní pustím :-) Bude to moje první kniha od Colleen, takže jsem obrovsky zvědavá, co na ni řeknu :-)

    OdpovědětVymazat