Recenze: Warcross

Autorka: Marie Lu
 Nakladatelství: CooBoo
 Přeložila: Petra Miketová
 Rok vydání: 2018 (v orig. 2017)
 Žánr: sci-fi
37771077

V posledních letech vychází v zahraničí tolik nových young adult románů, že už jsem upřímně dávno ztratila přehled, a pokud to zrovna není pokračování rozečtené série nebo kniha od mého oblíbeného autora, moc to nesleduji. Přesto mě právě Warcross zaujal ještě předtím, než se mi do ruky dostal český překlad, a to jsem autorčinu dystopickou sérii Legenda ani nečetla.

Důvod byl jednoduchý – mám obrovskou slabost pro knihy, které se částečně odehrávají ve virtuální realitě nebo pracují s motivem nějaké počítačové hry. Ani nevím proč, nejsem žádný velký hráč, ale tento námět mě vždycky ohromně baví. A tak jsem byla na Warcross hodně zvědavá.

Hlavní hrdinkou je Emika, která zoufale shání peníze na zaplacení nájmu. Zároveň se zrovna koná největší událost roku, šampionát ve Warcrossu, ve kterém se spolu ve virtuální realitě utkávají týmy sestavené z těch nejlepších hráčů z celého světa. Emika se proto rozhodne hacknout zahajovací warcrossový zápas a pokusit se ukrást jeden vzácný herní prvek, který by poté mohla výhodně prodat. Její plán se však zvrtne a najednou se uprostřed hry objeví ona sama všem na očích...

Od této chvíle příběh teprve začíná pořádně nabírat na obrátkách a stává se čím dál zajímavějším. Kniha je psána opravdu čtivě a čte se rychle, místy je plynulý text proložen i chatovou konverzací nebo různými nápisy ať už z virtuální nebo "skutečné" reality, které má Emika právě před sebou. Autorce se v knize povedlo vytvořit atraktivní futuristický svět, který čtenáře dokáže pohltit. Warcrossové zápasy mi svou atmosférou a rozmanitými virtuálními světy, ve kterých se souboje týmů odehrávají, připomněly tak trochu Hunger Games.

Velkou slabinou knihy je však romantická zápletka, která v příběhu rovněž hraje značnou roli. Nejen že se pochopitelně dala předvídat, a to dokonce ještě předtím než se oba protagonisté poprvé setkali, navíc byl celý jejich vztah neuvěřitelně plochý, nijak se nevyvíjel, byl od samého začátku popisován stejně, zkrátka láska na první virtuální pohled. Romantická linka příběhu mě proto příliš neoslovila.

Naštěstí to zachránil zbytek knihy a především pak několik posledních kapitol, ve kterých si autorka perfektně připravila půdu na pokračování – jedná se totiž o dvoudílnou sérii. A po závěru prvního dílu rozhodně budete chtít číst druhý díl. Ačkoliv jeden ze závěrečných zvratů je předvídatelný, ten druhý jsem osobně vůbec nečekala a autorka mě tak nakonec přece jen dokázala něčím překvapit.

Warcross proto mohu doporučit všem, koho stejně jako mě baví knihy typu Ready Player One nebo Erebos. I když Warcross za dříve zmiňovanými mírně zaostává, stále se v rámci young adult žánru jedná o vydařenou novinku s pořád ještě poměrně neotřelým tématem. Dost možná je to ale jen začátek nového trendu.

Celkové hodnocení: 80 %

Za recenzní výtisk mnohokrát děkuji nakladatelství CooBoo.