Recenze: Kodex lovce stínů

Nakladatelství: Slovart v edici #BOOKLAB
 Přeložila: Alžběta Lexová
 Rok vydání: 2018 (v orig. 2013)
 Žánr: fantasy
13568619

Kodex lovce stínů je ilustrovaným průvodcem pro všechny fanoušky této úspěšné ságy. Co se v něm všechno o světě lovců stínů dozvíte a nabízí vůbec něco navíc oproti informacím obsažených v knihách?

Kodex je rozdělen na několik částí, jak uvádí i přehledný obsah na samém začátku knihy. Nejprve se zabývá lovci stínů obecně, poté jejich zbraněmi, bojem, démony, podsvěťany, anděly a lidmi, magií, zákonem, Idrisem a dalšími místy lovců stínů a v neposlední řadě najdete v knize také dvě přílohy týkající se dějin nefilim.

Ačkoliv by se mohlo zdát, že je kniha vhodná i pro úplné nováčky, kteří zatím žádnou ze sérií nečetli, není tomu tak – Kodex je doplněn o řadu vlastnoručně vepsaných (a zpravidla sarkastických) poznámek od Clary, Simona a Jace a objevíte tu tak i dost výrazné spoilery na Nástroje smrti.

Pozorný čtenář v knize rovněž najde souvislosti s Pekelnými stroji, a i když nejsou tak zásadní, aby neznalému čtenáři zkazili pozdější čtení trilogie, myslím, že Kodex oceníte spíše až po přečtení této série, kdy si všimnete známých postav, které jsou v Kodexu zmíněné, a čtení pak pro vás bude mít větší smysl. V tomto pořadí knihy také vyšly v originále, Kodex se tedy neoficiálně řadí mezi Pekelné stroje a Temné lsti, které začaly vycházet později, proto bych vám toto pořadí doporučila, pokud se chcete zaručeně vyhnout spoilerům.

Po přečtení Kodexu rozhodně získáte ucelenější přehled o světě lovců stínů, zvláště pokud už jste předchozí knihy četli před delší dobou a chcete si toto univerzum trochu osvěžit a připomenout si některé informace – pak je Kodex ideálním čtením, které vás přenese zpátky do tohoto světa a příjemně naladí na čtení dalších knih. Většina informací pro vás pravděpodobně nebude úplně nových, protože už zazněly v průběhu ságy, ale neuškodí si je tímto způsobem všechny utřídit.

Některé části jsou dokonce pojaty i velmi vtipně a zábavně, některé jsou zas popravdě o něco méně záživné, např. kapitola o různých druzích zbraní a materiálech, z kterých se vyrábí, mě osobně místy nudila. Celkově se však i díky nádherným ilustracím a poznámkám vepsaných hlavními hrdiny jedná o zajímavé čtení, které příznivci této série určitě ocení a s radostí zařadí do své již rozsáhlé sbírky publikací.

Celkové hodnocení: 75 %

Za recenzní výtisk mnohokrát děkuji nakladatelství Slovart.