čtvrtek 29. března 2018

Filmové minirecenze: Dej mi své jméno / Ready Player One

   Už dlouho jsem nenapsala žádnou filmovou recenzi a musím přiznat, že se mi recenze na knížky prostě píšou lépe. Přesto jsem se dnes rozhodla s vámi podělit o dojmy z dvou naprosto odlišných snímků, které jsem v posledních dnech zhlédla v kině. I přes rozdílné žánry však oba filmy přece jen něco spojuje – v obou hrají svou důležitou roli 80. léta a oba byly natočeny podle knižní předlohy...

   Dej mi své jméno je jeden z těch filmů, který mě mnohem víc zaujal svou formou a detaily než samotným obsahem. Líbilo se mi, jak film díky své stylizaci působil již od úvodních titulků "staromódně", užívala jsem si tu línou letní atmosféru, malebné italské prostředí, dramatickou doprovodnou hudbu v podobě hry na piano a také vícejazyčnost celého snímku, která tomu všemu dodávala něco navíc. V těchto stále ještě dost studených dnech to diváka na chvíli přeneslo do hořkosladkých prázdnin a připomnělo dospívání.

   Příběh sám o sobě mě však bohužel nedokázal vtáhnout a ani ve mně neprobudil jakékoliv emoce. Děj totiž probíhá přesně tak, jak čekáte, a po více než dvou hodinách to na mě zcela upřímně bylo příliš dlouhé. Film mě nezklamal, ale po příběhové stránce ani ničím zásadním nepřekvapil. Všechny výše uvedené drobnosti však alespoň zajistily, že můj výsledný pocit z filmu byl vlastně i tak dobrý. A až u nás vyjde, možná dám šanci i knize, třeba se při čtení do příběhu vžiji lépe. Celkové hodnocení: 70 %

   Ready Player One: Hra začíná byl pro mě jedním z nejočekávanějších filmů poslední doby. Knižní předloha od Ernesta Clinea totiž patří mezi mé nejoblíbenější sci-fi romány vůbec, a tak není divu, že jsem se filmu zároveň i trochu obávala. Ale vzhledem k tomu, že se na scénáři podílel také sám autor a režie se ujal Steven Spielberg, jsem přece jen věřila, že to nebude žádný propadák.

   A propadák to rozhodně nebyl, v kině jsem se opravdu moc bavila. Ačkoliv film nebyl úplně ve všem shodný s knihou, základ zůstal naštěstí stejný a do více než dvouhodinového filmu se tvůrcům podařilo dát to nejdůležitější tak, aby výsledný efekt knižní předloze odpovídal. Nechyběly střety mezi virtuálním světem a realitou, odkazy na popkulturu, soundtrack plný písniček z 80. let ani rozhodující bitva a závěrečné poselství celého příběhu. Dokonce došlo i na pár humorných scén.

   Myslím, že je to jedna z těch povedenějších filmových adaptací, u které budou spokojeni jak nečtenáři knihy, tak i ti, co knihu velmi dobře znají. Navíc zrovna teď v období Velikonoc je honba za velikonočním vejcem obzvlášť stylová. Celkové hodnocení: 90 %

   Viděli jste některý z těchto filmů, nebo se do kina teprve chystáte? Jaký film vás naposledy v kině zaujal? :)

8 komentářů :

  1. na Ready Player One jdeme do kina v sobotu, tak jsem na to taky zvědavá. Knížka mě totálně pohltila a je opravdu hodně povedená. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak ať si film užijete, snad splní očekávání! Kniha je každopádně úžasná. :)

      Vymazat
  2. O Dej mi své jméno snad slyším prvně, ale moc mě ten film nezaujal. Zato na Ready Player One jsem hrozně zvědavá a vypadá to, že teď se budu těšit ještě víc. Předlohu jsem nečetla, takže mi ani nevadí, když se film trošku odklonil a vzato kolem a kolem podle všeho, co film očividně obsahuje, to nejspíš bude fakt pecka :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mě celkem překvapuje, já měla pocit, že Dej mi své jméno viděli snad úplně všichni v mém okolí, jak jsem na film všude narážela, proto jsem se rozhodla udělat si vlastní názor... :) Ready Player One je super, ale určitě doporučuji i knížku, klidně i až po filmu, vážně to stojí za přečtení! Ačkoliv je film vydařený, kniha je podle mě stále lepší.

      Vymazat
  3. Call me by your name úplne súhlasím, zo je proste typ filmu kedy obsah len nasleduje formu. Ale úprimne, mne táto forma trochu lezie na nervy, pretože je to kvázi taka hra na umeleckost, čo mi pripadá hipsterske hh.
    No a ready player one oooooch ja si to tak veľmi chcem prečítať. Ale zároveň si tu knihu nechcem až tak kupovať, lebo mi príde dráha.. A zároveň si film nemôžem pozrieť skôr ako si ju prečítam. Začarovaný kruh haha, ale tiež som počula ze film bol ok, ale kniha lepšia. Ale ze bol aj tak dobrý. Tak Spielberg proste filmy robiť vie.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chápu, jak to s tou hrou na uměleckost myslíš, je to dělané tak trochu na efekt, ale mně to zrovna sedlo, dlouho jsem takový film neviděla a přišlo mi to milé, ale po obsahové stránce to byla místy i nuda... Znova už to asi vidět nemusím, ale jednou se mi to celkem líbilo. :)
      Já RPO četla v době, kdy u nás kniha byla za 50 Kč v Levných knihách, ale to nové vydání je vážně drahé, teď v češtině akorát vyšel paperback s filmovou obálkou, tak ten bude nejspíš levnější. Je to začarovaný kruh, ale myslím, že filmem si knihu stejně vyspoileruješ jen částečně, protože i když začátek a svým způsobem i konec je docela podobný, průběh příběhu se dost výrazně liší...

      Vymazat
  4. Ready Player One mi přišlo jako blbost. Ale je možné, že jsem na to už stará. Dcera mi nedávno musela ukázat, jak napsat hashtag, takže asi nejsem úplně cílová skupina. Ale i tak se snažím sledovat trendy. Nakoukla jsem v knihovně i do knížky, a té jsem rozuměla o něco více. Možné exponuje trochu jinačí roviny než film, což je pochopitelné. :)

    OdpovědětVymazat
  5. Myslím si, že tento film by se opravdu moc líbila mé sestře. Škoda že už ho nedávájí v kině. Má totiž za pár dní narozeniny, tak jsem si říkala, že ji vezmu do kina. Mimo jiné jsem si koupila krásné pouzdro na její iPhone, který dostane od rodičů. Ještě o něm neví, tak se moc těším, co bude na nový telefon říkat!

    OdpovědětVymazat