Recenze: Ubulená hromádka štěstí

Originální název: Big Mushy Happy Lump
 Autorka: Sarah Andersen
 Přeložily: Romana a Zuzana Bičíkovy
 Rok vydání: 2017 (v orig. 2017)
 Žánr: komiks
30754980

Až do loňského roku, kdy vyšla její první sbírka pod názvem Dospělost je mýtus a s přehledem vyhrála Goodreads Choice Awards 2016 v kategorii komiks, jsem práci Sarah Andersen vůbec nesledovala a ani neznala. Když jsem ale pak v knihkupectví zahlédla české vydání a prolistovala pár stránek, zjistila jsem, že tuto knížku prostě musím mít – byla totiž celá o mně! Dokonce jsem z komiksu byla tak moc nadšená, že jsem rovnou koupila jeden výtisk i pro kamarádku k Vánocům, protože jsem věděla, že se v tom najde úplně stejně jako já.

Dokázala mě však autorka takto nadchnout i napodruhé s Ubulenou hromádkou štěstí?

Poté, co jsem se setkala s názory, že druhý díl už není tak dobrý, jsem se snažila nemít příliš velká očekávání, ale přesto jsem se na komiks dost těšila a zhltla ho téměř hned, jak dorazil. A rozhodně to nebylo žádné zklamání, právě naopak. Opět jsem se viděla na každé druhé stránce, několikrát se od srdce zasmála, a dokonce jsem si brzy po začátku začala ty nejtrefnější a nejvtipnější komiksy poznačovat barevnými štítky. Místy mi až vyrazilo dech, jak důvěrně známé mi jsou každodenní situace a pocity, které autorka dokáže svými jednoduchými kresbami naprosto přesně vystihnout.

U některých pasáží, hlavně v části trefně nazvané "Nevím, jak být člověkem", jsem si zase říkala, že by mohly sloužit jako můj osobní "návod k použití", který bych mohla rozdávat lidem ve svém okolí. Zkrátka se spoustou stripů v knize jsem se dokázala zcela ztotožnit a měla chuť si je nechat zarámovat, natisknout na tričko nebo je alespoň poslat všem známým. Mnoho čtenářů kritizovalo skutečnost, že sbírka obsahuje v zásadě jen stripy, které autorka již předtím zveřejnila zdarma na internetu, a proto se jim zdá knižní vydání zbytečné.

Knížka ale nemá být ani ničím jiným než souborným vydáním vybraných autorčiných komiksů. Pokud autorku pravidelně sledujete a neujde vám jediný její příspěvek na webu, pravděpodobně v knize mnoho nového neobjevíte. Věřím však, že řada fanoušků ocení možnost vlastnit komiksy i v tištěné podobě. Navíc se tímto způsobem práce Sarah Andersen dostane i k dalším čtenářům (sama jsem ji objevila až díky první sbírce jejích komiksů na Goodreads) a také díky knižnímu vydání vychází její komiksy přeložené do mnoha jazyků.

Místo toho, abyste své přátelé zahrnovaly odkazy na ty nejpovedenější a nejzábavnější stripy, jim můžete půjčit tuto sbírku, anebo ji rovnou darovat třeba k Vánocům. Z vlastní zkušenosti mohu říct, že se jedná o dobrý tip na dárek (kamarádka loni knížku ocenila, a to běžně komiksy nečte). Jediné, co na knize musím zkritizovat, je její délka – kniha mi moc dlouho nevydržela, potřebovala bych, aby měla mnohem více stránek...

Pokud si stále nejste jistí, zda jsou komiksy Sarah Andersen to pravé pro vás, zkuste se podívat na pár stripů na internetu. V případě, že nebudete mít nutkání vykřikovat "To jsem přesně já!" a nebudete se podivovat nad tím, jak se mohla autorka dostat do vaší hlavy, pravděpodobně nejste cílová skupina. Mně je autorčin humor velmi blízký, obě komiksové sbírky mě neuvěřitelně pobavily a ráda se k nim budu vracet.

Celkové hodnocení: 100 %

Za recenzní výtisk mnohokrát děkuji nakladatelství CooBoo.