pátek 7. července 2017

Recenze: Francouzská jízda

34327239 Název: Francouzská jízda
 Autorka: Ivana Peroutková
 Rok vydání: 2017
 Žánr: dívčí román

Francouzská jízda mě zaujala ještě před svým vydáním. Knihy od českých spisovatelů nevychází u CooBoo příliš často a sama musím přiznat, že už jsem delší dobu nečetla nic z českého prostředí. Trochu mě však zarazily velmi rozporuplné recenze, se kterými jsem se po vydání knihy setkávala. Mnohým se knížka sice líbila, ale začaly se objevovat i dost kritické názory. Byla jsem proto hodně zvědavá, jak kniha bude působit na mě...

https://4.bp.blogspot.com/-iovKJ2RcdMc/WV-GkSxe9LI/AAAAAAAACaE/V3M9rbduhOI9NlckU2lRBAMm3lqrwoQFgCLcBGAs/s1600/ivana_peroutkova.jpg   V první řadě je třeba si uvědomit, že se nejedná o klasický young adult román. Nečekejte proto žádná typická YA klišé. Ke knize je nutné přistupovat jako k autobiografickému románu, ve kterém autorka vzpomíná na jeden významný úsek svého života. A jak to tak v životě bývá, příběh nevede od jasného bodu A do bodu B, nesleduje žádnou jednotnou zápletku a nemá žádné velké zakončení, nějaký konkrétní cíl, kterého by na konci hlavní hrdinka dosáhla.

Je to zkrátka do značné míry vzpomínková kniha, často jsou to jen nejrůznější střípky, ze kterých autorka postupně skládá své vyprávění, dojmy, které jí uvízly i po letech v paměti. A právě díky tomu působí kniha tak autenticky. Překvapilo mě, že někteří čtenáři kritizovali právě styl psaní, protože mně osobně přišlo, že je kniha napsaná velice čtivě a dobře.

Vyprávění by se dalo rozdělit na dvě části – v té úvodní se autorka zaměřuje na dobu, kdy jí bylo sedmnáct a jejím snem bylo se dostat na Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy a studovat divadelní a filmovou vědu. Tato část knihy mě do jisté míry zaujala dokonce víc než následná cesta do Francie. Bavilo mě číst o prostředí, které je pro mě důvěrně známé a naprosto cizí zároveň. Na jedné straně příběh odehrávající se v mé rodné Praze, na straně druhé příběh odehrávající se koncem 70. let, tedy v době, kterou znám pouze z vyprávění.

Kniha potom dále popisuje autorčinu snahu dostat se do Francie a následně samotné zážitky z této cesty. Možná ještě víc než atmosféra Francie jako takové je z knihy cítit atmosféra dané doby, nadšení z toho, že se člověk dostal za hranice, na Západ a je na pár týdnů svobodný. Druhá polovina knihy se mi pak zdála už o něco slabší, ale stále to bylo dostatečně čtivé, a tak mě ani v závěru vyprávění nenudilo. Zdá se, že to asi není kniha úplně pro každého, já si ale čtení této útlé knížky moc užila.

Francouzská jízda rozhodně stojí za vaši pozornost. I když se mi nakonec trochu paradoxně první polovina líbila více než ta druhá, která se z větší části odehrává ve Francii, knize nechybí atmosféra roadtripu, a to z ní dělá výborné čtení na léto. Pokud si nejste jisti, jestli zrovna vám kniha sedne, můžete si zkusit přečíst ukázku na stránkách nakladatelství. A pokud vás ukázka alespoň trochu zaujme, pak se určitě vyplatí dát knize šanci.

Celkové hodnocení: 80 %

Za recenzní výtisk mnohokrát děkuji nakladatelství CooBoo.

Více informací & ukázka: cooboo.cz/kniha/francouzska-jizda.