neděle 7. února 2016

Recenze: Vidořád

25779625
 Český název: Vidořád
 Originální název: The Mime Order
 Autorka: Samantha Shannon
 Nakladatelství: Host
 Přeložila: Lenka Kapsová
 Rok vydání: 2015 (v orig. 2015)               
 Žánr: fantasy, dystopie
 Goodreads

 2. díl série, recenze na 1. díl Kostičas
17901125                         

   Kostičas byl jednou z nejlepších knih, které jsem v roce 2014 přečetla. A to jsem přitom původně ani neměla v plánu knihu číst, přesvědčily mě až pozitivní ohlasy z okolí. U Vidořádu už byla situace samozřejmě úplně jiná, na čtení knihy jsem se velmi těšila. Uplynul ale víc jak rok od doby, kdy jsem četla první díl, a tak jsem si upřímně příběh do detailů nepamatovala. Kromě toho hrozilo, že se objeví syndrom druhého dílu a Vidořád mě nebude bavit tak moc jako Kostičas. Naštěstí jsem však všechny možné obavy ze zklamání mohla hodit za hlavu už během několika prvních kapitol románu.
 
https://4.bp.blogspot.com/-IMekIcoweuw/WKV52y7ZS7I/AAAAAAAACHQ/St2pXN8p4G405nShqmurLslImpdzV0u9QCLcB/s1600/5830526.jpg
   Ačkoliv jsem byla ze začátku trochu zmatená, musela se rozpomenout na jména postav a přečíst si znova slovníček pojmů na konci knihy, do příběhu jsem se dostala překvapivě rychle a snadno. Po pár stránkách se mi postupně vybavily všechny předešlé události (nebo alespoň ty důležité) a já se mohla naplno nechat pohltit dech beroucím příběhem z Londýna roku 2059.

   Po útěku z Prvního šeolu nemá Paige zdaleka vyhráno, právě naopak – začíná si uvědomovat nebezpečí, které hrozí. Musí se pokusit zmobilizovat londýnský syndikát vidoucích, aby se postavil Scionu a tím i Refájcům, ale získat si respekt zkorumpovaných vidopánů a vidopaní se zdá nemožné. Naráží na spoustu intrik, dochází k vraždám a k šokujícím odhalením. Paige zjišťuje, že vše je mnohem propletenější, než se původně zdálo. Kam až sahají nitky Refájců a komu může vůbec věřit? Je jasné, že skutečný boj útěkem z kolonie teprve začíná. A aby v něm Paige mohla obstát, musí také nadále zdokonalovat své schopnosti krajinochodkyně.

   Musím přiznat, že se mi recenze na tuto knihu píše velmi těžce. Nechci totiž, aby tato recenze působila až přehnaně nadšeně, ale pravdou je, že tato kniha pro mě nemá žádnou slabinu. Není nic, co bych jí mohla vytknout. Mohu jen a jen chválit...

author, books, and the mime order image   Samantha Shannon má neuvěřitelně poutavý styl psaní, díky kterému je nemyslitelné knihu odložit. Obdivovala jsem již u Kostičasu, že její knihy prostě nemají nudné pasáže, nějakou část, která by byla slabší než zbytek, nic takového. Již od prvních stránek má kniha spád, příběh je napínavý, plný nečekaných zvratů, a i když se v poslední době vydává obrovské množství young adult sérií, mám pocit, že se autorce daří nezapadnout mezi ten "mainstream".

   Ta série má rozhodně něco navíc, co mi u tolika dystopií a fantasy sérií, které jsem v poslední době četla, chybělo. Po hodně dlouhé době je to fantasy série, která mě vážně ohromně baví a přijde mi originální. Nevím, zda je Vidořád skutečně ještě lepší než první díl, ale myslím, že jsem si ho užila více, protože už jsem se mnohem lépe orientovala v tom úžasném světě, který autorka vytvořila. Při čtení prvního dílu jsem přece jen občas měla pocit, že těch nových informací je příliš a bylo těžké si celý složitý systém vidoucích a jejich schopností zapamatovat. U druhého dílu už mi to ale nedělalo takový problém.

   Příběh je opravdu skvěle vystavěný, promyšlený do nejmenších podrobností a možná i díky tomu, že je zasazen převážně do Londýna (i když s alternativní historií) a ne třeba do nějakého fiktivního světa, působí velice "realisticky" i přes to velké množství nadpřirozených schopností a bytostí, které autorka do příběhu zasadila. Čtenář se lehce do příběhu vžije. Jestli jsem po dočtení Kostičasu měla pochyby o tom, zda se tato série skutečně může zařadit mezi mé oblíbené, tak po dočtení Vidořádu mohu prohlásit, že jsem se zamilovala.

   Celá série má mít sedm dílů. Dlouhé série nemám v oblibě a snažím se jim vyhýbat, protože mě většinou buď časem omrzí a nedočtu je do konce, nebo vychází tak pomalu, že po dočtení každého dílu musím hodně trpět. Pokud si další díly udrží nastavenou laťku, bude tohle ten druhý případ. Takže pokud chcete milovat a trpět, tak směle do toho, Vidořád na vás čeká...

Celkové hodnocení: 100 %

Za recenzní e-knihu mnohokrát děkuji internetovému knihkupectví KNIHCENTRUM.cz.

E-knihu Vidořád si můžete zakoupit zde.

2 komentáře :

  1. Pro mě byl Vidořád mnohem lepší než Kostičas. A jednou z věcí, která mi u druhého dílu vadila bylo, že tam byl Strážce minimálně...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně se to právě dost těžko porovnává, protože každý díl byl úplně jiný, odehrával se v jiném prostředí. Ale je pravda, že po dočtení Kostičasu jsem si nechávala v hodnocení ještě 5% rezervu a u Vidořádu jsem s maximálním hodnocením už vůbec neváhala. :)) Každopádně si plánuji oba díly přečíst znova (hlavně ten první, který jsem již trochu pozapomněla). Jinak mi nepřišlo, že by tam byl Strážce tak úplně málo a navíc jsem byla i dost ráda, že z toho autorka neudělala klasickou "YA love story" a jejich vztah tam byl jen lehce. (Ale každý na to samozřejmě může mít svůj názor. ;))

      Vymazat