pátek 8. ledna 2016

Knižní nej roku 2015

Tradičně na konci roku (letos tedy na začátku nového roku) sepisuji článek s tím nejlepším (i nejhorším), co mě za rok v knižním světě potkalo. Tady jsou má loňská knižní nej...

Nejlepší fantasy

  
V roce 2015 jsem moc knih tohoto žánru nepřečetla, a když už se ke mně nějaká dostala, většinou mě spíše zklamala (ale o tom až později). Druhý díl Školy dobra a zla byl ale vůbec jednou z nejlepších knih roku 2015 (patří mezi pouhé dvě knihy, které loni dostaly na blogu 100% hodnocení). Již první díl byl dobrý, ale druhý díl naprosto předčil všechna má očekávání, byl ještě o třídu výš. Tuto trilogii opravdu doporučuji, je čtivá, zábavná, napínavá i akční, přitom neztrácí nic ze své "pohádkovosti". Navíc to není taková ta typická young adult série, bude se líbit mladším i starším čtenářům. :)

Nejlepší romantika

 
V této kategorii toho mám docela dost, takže jsem vybrala celkem čtyři tituly. Tou nejlepší knihou je bezpochyby Isla a šťastné konce, protože nikdo neumí psát tak sladce jako Stephanie Perkins. Jedná se také o druhou a poslední knihu, které loni na blogu dostala 100% hodnocení. Isla je krásnou tečkou za celou sérií, návrat do Paříže a happy end jak má být. Nechyběl v ní ani humor, takže jsem se při čtení i dost pobavila. K této trilogii se určitě brzy vrátím, patří k těm, které můžete číst opakovaně a nikdy vás tak úplně neomrzí (přirovnala bych to k tomu, když se po stopadesáté díváte na váš oblíbený romantický film – pořád vás to baví...).
Recenze na Isla a šťastné konce
 2.-4. místo:
Recenze na Dívku, již jsi tu zanechal
Recenze na Lásku jako z filmu
Recenze na Amy&Roger: Na cestě

Nejlepší cizojazyčné knihy

Loni jsem přečetla i několik knih v angličtině (a v němčině, ale z těch se žádné "neumístily") a rozhodla jsem se pro ně vyčlenit zvláštní kategorii, ve které "zvítězily" tyto dva romány: Where She Went od Gayle Forman a Shut Out od Kody Keplinger. Obě autorky jsou moje oblíbené, navíc se čtou dobře i v originále, takže je mohu jen doporučit, pokud hledáte nějaké lehké čtení v angličtině. Příští rok bych chtěla v četbě anglických knih určitě pokračovat, mám teď doma asi tři nepřečtené, ke kterým se chci brzy dostat. 

Nejlepší re-reading

(obálka je jen ilustrační, mám doma ve skutečnosti staré vydání)
Re-readingy jsou občas trochu riskantní, protože třeba najednou zjistíte, že kniha, která se vám před lety tak moc líbila, vám dneska už vůbec nic neříká... Ne vždy proto re-reading splní očekávání, i když knihu vlastně už znáte, takže by vás neměla překvapit. Loni jsem stihla jen pár re-readingů, část z nich jsem absolvovala kvůli maturitě (potřebovala jsem si připomenout pár děl, co jsem četla už dávno) a mezi ně patřil i román Pýcha a předsudek. Mám pocit, že jsem si ho napodruhé užila mnohem víc, než když jsem ho četla poprvé jako mladší. Nejde jen o ten příběh, ale i o styl, jakým je ta kniha napsaná, ta ironie apod. Je to úžasná kniha a jsem moc ráda, že jsem si ji přečetla znova a připomněla si to.

Největší překvapení


Již v nedávné recenzi na tuto knihu jsem avizovala, že jsou pro mě Kečupová mračna největším knižním překvapením roku, protože jsem od nich vážně nic nečekala. Ale nakonec se mi kniha líbila tak moc, že jsem ji přečetla skoro celou během několika hodin. Navíc je krásně graficky zpracovaná. Teď, když mi ji nakladatelství zaslalo i v tištěné podobě, mám dokonce chuť si ji přečíst ještě jednou. :D
Recenze na Kečupová mračna

Největší zklamání


Logicky musí následovat opačná kategorie, a tím se přesouváme od té "pozitivní" části článku k té "negativní". Zatímco kniha Where She Went od Gayle Forman předčila první díl, Jen jeden rok od stejné autorky mě spíše zklamal. Po dočtení knihy Jen jeden den jsem se na pokračování hodně těšila, ale druhý díl mě na rozdíl od toho prvního vůbec nebavil. Asi mě mnohem víc oslovoval příběh Allyson než příběh Willema. Proměna Allyson v průběhu roku, tak jak byla popsána v prvním díle, mě bavila a chápala jsem ji, ale do Willemovy kůže jsem se nějak nedokázala vůbec vžít, celé vyprávění bylo příliš zdlouhavé...
Recenze na Jen jeden rok

Tyto dvě knihy jsou zklamáním spíše z toho pohledu, že se o nich všude píše v superlativech a mě přitom nijak nenadchly. Skleněný trůn byl o něco originálnější, Rudá královna zase možná o kapku čtivější, ale ve výsledku nic moc. 

Nejhorší kniha roku


Obvykle žádnou takovou kategorii nevyhlašuji, protože žádná kniha není tak špatná, abych ji označila za tu nejhorší, většinou se všechny vejdou do nějakého lepšího či horšího průměru. Ale letos udělám výjimku, protože tu mám jasnou volbu. Knihu jsem četla v lednu v němčině, takže uvedu radši originální název: Fallen Too Far od Abbi Glines. U nás vyšlo myslím jako Hranice nevinnosti. Čekala jsem milou oddechovku. Dostala jsem dost nevydařenou červenou knihovnu s naivkou, která se chce za každou cenu dostat do postele největšího namachrovanýho hajzla v okolí. Super. Hlavní hrdinku jsem si ani trochu neoblíbila a Rushe jsem přímo nesnášela. Nechápu, jak kniha může mít vysoká hodnocení.
Recenze na Fallen Too Far

Tím bych asi článek ukončila. Pokud vás zajímají všechny knihy, které jsem letos přečetla, můžete se podívat na můj rok v knihách na Goodreads (nebo také na letní knižní shrnutí, případně na shrnutí za leden a únor, kde jsem psala o knihách, které jsem v daném období četla). V roce 2015 jsem neměla tolik času na čtení, takže jsem toho přečetla o něco méně než v předešlých letech, zato jsem však napsala docela hodně recenzí – celkový počet recenzí na blogu už dávno překročil stovku, což je pro mě úspěch. :))

Děkuji všem čtenářům blogu a doufám, že můj blog budete číst i v tomto roce. A pište, co se loni líbilo vám.

3 komentáře :

  1. Jé Pýcha a předsudek ♥♥ Knihu mám doma tam dlouho a stále jsem se k ním ještě nedostala:(
    Na Kečupová mračna už se tak strašně těším!:)

    OdpovědětVymazat
  2. Kečupová mračna- ty mám v merku. Jinak Jojo Moyesová je pro mě zklamáním, ale Pýcha a předsudek je super :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Já bych to takhle kategorizovat nedokázala, jsi dobrá :D Jinak mám ke každé knize co říct, ale upadly by mi prsty, kdybych to všechno měla napsat... Jdu si číst tvé recenze ;)

    OdpovědětVymazat