pondělí 7. května 2012

JD - Knihovna versus knihkupectví

¨
Jarní dumání pořádá Syki a cílem je napsat každý týden článek na dané knižní téma. 

 Knihovna versus knihkupectví. Obojí má své klady a zápory. Znám lidi, co čtou sice hodně, ale knihy nekupují. Čtou jen to, co zrovna objeví v knihovně. Naopak existuje tací, kteří každý měsíc utratí za knihy tisíce a do knihovny nechodí vůbec. Kam patřím já? Někam doprostřed. Zruba polovinu knih, co čtu, mám půjčených a polovinu mých. Výhoda knihovny je určitě fakt, že máte knihy k dispozici vlastně zadarmo. Knihy jsou dnes dost drahá záležitost. Na druhou stranu musíte čekat i několik měsíců, než se nový titul objeví v knihovně. Od některých titulů má knihovna jen pár kusů a pokud je to zrovna hodně žádaná kniha, bývají téměr všechny svazky rozebrané. Navíc samozřejmě některé starší knihy jsou už v hodně špatném stavu a není to takové, jako když čtete tu novou voňavou knížku. :D Je to prostě lepší pocit, když má člověk SVOU vlastní knihu. I když někdy se mu podaří mít v knihovně knihu půjčenou mezi prvními. 

 Někdy svádím svůj osobní boj, jestli si mám koupit knihu, kterou si můžu půjčit v knihovně. Někdy, když si člověk není jistý, jestli ta kniha bude stát za to, je určitě lepší si ji půjčit, protože aspoň nemusí litovat vyhozených peněz. Taky se člověk díky knihovně dostane ke knihám, který by si třeba neměl "odvahu" koupit a nakonec zjistí, že jsou vlastně dobré. Ale stalo se mi, že jsem si i koupila knihu, kterou jsem měla přečtenou z knihovny - protože jsem si ji prostě tak moc oblíbila, že jsem ji musela mít doma a přečíst si ji znovu. 


Víc času ale trávím v knihkupectví. Upřímně, většinou ani nic nekoupím, ale jen ta atmosféra, ty knihy, ta vůně... V knihovně přece jenom knihy už nevoní tou novotou a nemají ty krásné nové obálky. Proto si stále kupuju nové knihy, i když bych si je mohla přečíst "zadarmo", ale když jsou to opravdu dobré knihy, tak toho nelituju. Jsem ráda, že je mám v poličce. A to ani neutratím za knihy moc. Občas se mi podaří koupit nějakou knihu v akci, využívám různých slev, nabídek, hledám na internetu, kde mají danou knihu levnější... Vážně se toho dá hodně ušetřit. Kupuji jen ty knihy, které mě vážně hodně zaujmou a slyším na ně dobré ohlasy a pak ty od mých oblíbených spisovatelů. Kniha mi vždycky udělá ohromnou radost, ať už si ji koupím sama nebo ji dostanu jako dárek.

Nakonec, kdyby nikdo knihy nekupoval a všichni by si je jen půjčovaly z knihovny, tak by se žádné knihy nevydávaly... Protože čtu celkem hodně knih, těžko bych si jich tolik kupovala a jsem vděčná za knihovnu. Ale stejně dávám asi přednost knihkupectví a vlastní novým knihám. Pro někoho je možná zbytečné utrácet za knihy, ale já neznám moc smysluplnějších výdajů, co by mě tak potěšily, jako právě knihy. Někdo utrácí nejradši kapesné za jídlo, někdo za oblečení, někdo za počítačové hry a někdo prostě za knihy. =)

Žádné komentáře :

Okomentovat