Recenze: Grafitové děvče

Ilustrovala: Ivana Jancíková
 Nakladatelství: Slovart v edici #BOOKLAB
 Přeložil: Jan Hanzlík
 Rok vydání: 2017 (v orig. 2017)
 Žánr: dívčí román / komiks
33983343

Grafitové děvče od Miroslavy Varáčkové mě zaujalo hned, jak jsem knihu dostala na pražském křtu do ruky a prolistovala pár stránek. Kniha je totiž výjimečná tím, že je částečně zpracovaná jako grafický román. Do tenké, ani ne dvousetstránkové knížky jsem se ihned začetla. Jak se mi autorčina již dvanáctá kniha líbila?

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh2VnWbGxrLZxvZmRSR5z7aOXNYOLJSgD3guelN8ZqOBvGcfPDAiTkirJ8axkksiq9zcrBTqWHrZik6cVM-Xd4jo7gxU3OMjz6r9Cp-VdUhJovik5bFkuRjKHD5wr8cUyh7u-csAqG0BeI/s1600/Varackova-Miroslava_2-5cm_254dpi.jpg   Kniha vypráví příběh sedmnáctileté Táni, která žije jen se svojí matkou, jež je závislá na alkoholu a o Táňu se vůbec nestará. Mnohem více pozornosti než své vlastní dceři totiž věnuje cizím chlapům. Aby měla Táňa co jíst, musí se svým nejlepším kamarádem Břitvou chodit krást.

Po jedné takové výpravě, když se Táňa snaží na ulici prodat uloupené šperky, ji však osloví pohledný muž a nabídne jí výhodný "kšeft". Táňa mu nejprve nedůvěřuje, ale později na jeho nabídku kývne a začne pro něj pracovat jako fotomodelka. Najednou začne doufat v lepší budoucnost... Ale co když se přesto naplní její obavy a jednou skončí stejně jako její matka?

Na besedě se slovenskou autorkou jsem se mimo jiné dozvěděla, že ilustrace původně v plánu nebyly, ale ačkoliv byl příběh kompletní, kniha se zdála být příliš krátká, a proto nakonec došlo k tomu, že několik scén z knihy bylo ilustrátorkou Ivanou Jancíkovou přepracováno do podoby grafického románu. Tento nápad knize myslím hodně prospěl, celému románu to určitě přidává na atraktivitě. I samotné čtení mě díky tomu bavilo víc, protože vždy, když se blížila další grafická část, jsem věděla, že přijde nějaká zásadní scéna.

Autorčin styl psaní mi celkem sedl, i když má takový "stručnější" styl vyprávění. Na jednu stranu díky tomu příběh ubíhal velmi rychle a ani na chvíli jsem neměla pocit, že by vyprávění bylo příliš zdlouhavé, nebyly tu ani žádné dlouhé popisy nebo kapitoly, kde by se děj neposouval vpřed, ale na druhou stranu jsem si občas říkala, že některé pasáže příběhu by možná zasloužily i více prostoru. Některé úseky příběhu byly shrnuty jen do pár vět a někdy mi chyběla větší "provázanost".

Spíše se tu ale asi projevila skutečnost, že jsem na podobné čtení trochu moc stará. I když mě kniha nenudila, ničím mě upřímně ani nepřekvapila. Když si přečtete anotaci, získáte dost přesnou představu o tom, jak bude příběh probíhat. Je to klasická variace na příběh o holce z ulice, kterou objeví zaopatřený muž, nabídne jí peníze i sny, ale náhle nabyté štěstí netrvá věčně. A všechny zvraty v knize odpovídají příslušným klišé. Tím nechci říct, že se takové příběhy nedějí, ale není to zkrátka nic originálního, s čím by se většina čtenářů ještě nesetkala.

I když však v závěru zní recenze docela kriticky, knihu jsem si v rámci možností užila, byla to jednohubka přečtená během pár hodin a díky netradičnímu zpracování to byl přece jenom zajímavý čtenářský zážitek.

Celkové hodnocení: 60 %

Za recenzní výtisk mnohokrát děkuji nakladatelství Slovart.