Recenze: Half Bad - Napůl zlý

Autorka: Sally Green
 Nakladatelství: YOLI
 Rok vydání: 2014 (v orig. 2014)
 Žánr: fantasy
18079804
Anotace: Fantasy příběh o nezdolné vůli přežít. Příběh, který vás chytne a nepustí až do poslední stránky.
Nadpřirozený thriller se odehrává v novodobé Anglii, kde mezi lidmi žijí v utajení černí-zlí a bílí-hodní čarodějové. Obě frakce rozděluje silná nenávist a spojuje jedna jediná věc – strach z chlapce, který pochází z obou stran.

Patnáctiletý Nathan je synem smíšeného čarodějnického páru a ostatními čaroději vězněn a mučen. Chlapec musí ze svého žaláře uprchnout před svými šestnáctými narozeninami a najít svého otce, nejsilnějšího a nejkrutějšího černého čaroděje na světě, jinak zemře. Zvládne svůj nelehký úkol přesto, že nemůže nikomu věřit? Ani dívce, kterou miluje?

Napůl zlý je další fantasy román z čarodějnického prostředí, který se však od ostatních podobných young adult knih liší svým pojetím a také temnější atmosférou. Abych pravdu řekla, nečekala jsem od příběhu mnoho, ale nakonec jsem byla příjemně překvapená, protože to bylo mnohem zajímavější, než jsem předpokládala.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgGoAT1PekXrlgu8zkPPCka4-KCPZfRvpzrsEfvGNZxhXmRSOtJPhtVej-vtrSfHddw4bWXt2va6CoZziEFGrnF5wAntrcqag1dYG9vQbFdTFyhwPkFahAZ82S8hAfjUbPpcgT5DyS-pKc/s1600/7314532.jpg   Ve světě běžných lidí, tzv. blažejů, žijí i Bílé čarodějnice. Ty v čele s Radou Bílých čarodějnic bojují proti zlým Černým čarodějnicím. Hlavní hrdina Nathan je však Poloviční kód. Jediný svého druhu. Matka - Bílá čarodějnice, otec - nejmocnější Černý čaroděj vůbec, kterému padlo za oběť mnoho životů. Nathan je proto považován za černou ovci rodiny. Nikdo z Bílých čarodějnických rodin s ním nechce mít nic společného, všichni se ho bojí nebo jím pohrdají.

Již od svých osmi let jezdí na své narozeniny do ústředí Rady v Londýně na Hodnocení, aby ho komise mohla označit jako Bílého či Černého/Nebílého. Podrobují ho mnoha zkouškám a testům, ale zatím zůstává jeho označení stále nezjištěno. Být označen jako Černý by pro něj znamenalo smrt nebo přinejmenším vězení.

Ani jako Poloviční kód to však Nathan nemá jednoduché. Rada vydává stále další a další nařízení, Uvědomění, která musí Poloviční kódy dodržovat, aby tím neustále omezovala Nathanův život. Navíc Lovci pracující pro Radu ho pronásledují na každém kroku a v případě jeho odporu proti nařízením Rady jsou připraveni ho chytit a uvěznit...

"Nic není dobré ani špatné, jen podle pojetí."

Tímto citátem z Hamleta od Williama Shakespeare román Sally Green začíná a tato myšlenka nás také provází celým příběhem. Příběhem, ve kterém není jednoznačně určeno dobro a zlo. Ti hodní by správně měly být Bílé čarodějnice spolu s Radou a Černé čarodějnice by měly být přirozeně zlé. Ale čím se provinil hlavní hrdina, kterého ta "mírumilovná" Rada mučí a trýzní? Jeho otec je nejhledanější, nejnebezpečnější Černý čaroděj. On sám ale nemá v úmyslu nikoho zabít. Přesto je odmalička šikanován. Ačkoliv žije v rodině Bílých čarodějnic, je zavrhnut celou bílou částí čarodějnické společnosti. Protože je napůl černý. Napůl zlý.

http://kirstygreenwood.typepad.com/.a/6a010536b33b69970b019b01634d7d970c-250wi   Když začnete knihu číst, pravděpodobně z ní budete docela zmatení. Najednou se ocitnete s hlavním hrdinou v jakési kleci, kde je vězněn čarodějnicí. Ta ho pošle běhat. Nathan se při tom pokusí o útěk, je však chycen. Vůbec ale netušíte, jak se do klece dostal, kdo ho vězní a proč... Až po této úvodní části se vracíme na začátek příběhu, kde Nathan vypráví o svém předchozím životem, a vy jste tak postupně zasvěceni do děje.

Musím přiznat, že mě nejprve kniha příliš neoslovila. I když se to četlo dobře, první zhruba čtvrtina knihy nebyla zrovna záživná. Je ale zase pravda, že se v ní čtenář dozví mnoho informací a seznámí se s celým světem Bílých a Černých čarodějnic. Poté však celá zápletka začala gradovat a mě to začínalo bavit víc a víc.

Celá kniha je rozdělena na šest částí. Když tedy nepočítám první dvě části, je příběh dost napínavý a místy i akční. Autorka si mimo jiné také udržuje napětí tím, že občas něco schválně přeskočí a vrátí se k tomu až o několik stránek později. Její styl psaní je celkově takový úsporný, má spád a čte se rychle. Jak už jsem zmínila na začátku, příběh má takovou temnou atmosféru. Hlavní hrdina si toho dost prožije, někdy je to i hodně kruté a drsné.

I později, když se mu nakonec podaří uprchnout, se musí stále skrývat před Lovci, kteří po něm pátrají. Navíc se blíží jeho sedmnácté narozeniny, o kterých, pokud nechce zemřít, by měl absolvovat Předávací ceremonii, kdy mu jeden z jeho pokrevních příbuzných má předat tři dary a nechat ho napít se z jeho krve. Po tomto obřadu zvaném Předání se teprve stanete čaroději a získáte své Nadání, vaši speciální magickou schopnost. Všechny tyto zákonitosti čarodějnického světa a další zajímavé prvky dodávaly knize na originalitě.

Napůl zlého bych doporučila všem čtenářům fantasy, zejména pokud čarodějnice patří mezi vaše oblíbené nadpřirozené bytosti. I když se v knize vlastně ani tak moc nečaruje. Ale příběh je to vážně zajímavý. Alespoň mně to pojetí přišlo takové nevšední. Párkrát mě kniha opravdu donutila se nad tím příběhem zamyslet. Nathana mi bylo líto, protože si nic z toho nezasloužil.

Přesto úplně nejvyšší hodnocení nedávám, nemůžu říct, že by pro mě kniha byla vyloženě strhující. A pár věcí mi v příběhu úplně nesedělo, např. Nathanův vážně příliš snadný únik a náhlá neschopnost Rady ho najít. Na pokračování jsem však zvědavá a knihu hodnotím jako nadprůměrnou v žánru fantasy. Poté, co jsem se do příběhu konečně začetla, se pro mě kniha stala příjemným překvapením.

Celkové hodnocení: 70 %

Za recenzní e-book děkuji nakladatelství Yoli.   Kniha vychází 21.dubna 2014, předobjednat si ji můžete na stránkách bux.cz zde.