Recenze: Jen jeden den

Originální název: Just One Day
 Autorka: Gayle Forman
 Nakladatelství: YOLI
 Rok vydání: 2014 (v orig. 2013)
 Žánr: dívčí román
12842115
Anotace: Když americká studentka Allyson potká během svého výletu do Evropy na pouličním představení Shakespearovy hry Večer tříkrálový bezstarostného holandského herce Willéma, okamžitě mezi nimi přeskočí jiskra. A když je osud na druhý den svede dohromady znovu, Allyson udělá něco, co by sama od sebe nikdy nečekala: změní všechny své plány a odjede s Willémem do Paříže Po jediném společně stráveném dni a jedné noci se jiskra rozhoří v jasný plamen… dokud se Allyson na druhý den nevzbudí a nezjistí, že je pryč nejen její milenec, ale také její luxusní hodinky a s nimi i sen o velké lásce. Za jediný den se život mladé dívky převrátí naruby. Allyson se vrací do Států a jako poslušná dcera podle přání svých rodičů nastoupí na vysokou školu. Během prázdnin však znovu utíká do Paříže – aby našla odpovědi, vášeň a možná i skutečnou lásku,
která ji od onoho osudového dne nedává spát.

Je vám jméno Gayle Forman již povědomé? Pak možná znáte její knihu Jestli zůstanu, která vyšla u nakladatelství Ikar. Jen jeden den je ale úplně jiný román. Nečekejte nic ve stejném duchu. Jen tak mimochodem musím zmínit, že se mi kromě obálky velmi líbí i ten název. Mnoho lidí říká, že v angličtině zní všechno lépe, ale tady bych si dovolila říct, že v češtině zní název knihy ještě poetičtěji. Jen jeden den - takové hezké souznění slov oproti anglickému Just One Day, nemyslíte? Ale jdeme dál. O čem román je?

Allyson celý svůj život byla ta hodná, slušná a zodpovědná holka. Její rodiče ji tak vychovali - u nich doma musí být všechno přesně naplánované a zorganizované. I na cestu do Evropy se Allyson důkladně připravovala. Ale výlet po známých evropských městech, který absolvovala se svojí kamarádkou Melánií, se pomalu chýlí ke konci. Zbývá už jen strávit poslední dny v Londýně, a pak ji čeká cesta domů do Spojených států. Jen ji mrzí, že kvůli stávce letových dispečerů se nepodívala do vysněné Paříže.

Najednou před ní však stojí lákavá nabídka - kluk, herec, kterého poznala den předtím při divadelním představení ve Stratfordu nad Avonou, jí nabízí cestu vlakem do Paříže na jeden den. Zní to jako šílenost - toho kluka vlastně vůbec nezná! A navíc, kdyby to zjistila její máma... Ale proč odpovědět ne, když ve skutečnosti po Paříži touží? Proč neříct jednoduše ano? Jedná se přece jen o jeden jediný den. Proč by jednou prostě nemohla udělat to, co chce, i když to není rozumné? A tak s výletem nakonec souhlasí.

Allyson prožije s Willemem úžasný den v Paříži plný spontánních zážitků. Vlastně ne Allyson, ale Lulu - tak ji pojmenoval Willem. Nová Lulu je mnohem odvážnější než Allyson. Lulu se během jediného dne do Willema bezhlavě zamiluje. Ale ráno přichází rychlé vystřízlivění a ke slovu se opět přihlásí původní Allyson. Jak si jen mohla myslet, že jde o něco víc než o pouhý jeden den? Že ten den něco opravdu znamenal? Jak mohla být tak hloupá a naivní? Nejraději by na Willema i na ten den v Paříží zapomněla a už se k němu nikdy nevracela. Ten jeden den ji však přesto navždy změní...

"V jeden den se narodíme. V jeden den umřeme. V jeden den se můžeme změnit.
A zamilovat. Během jediného dne se může stát cokoli."

http://img.cz.prg.cmestatic.com/media/images/600xX/Mar2010/611746.jpg?d41d   Kniha je rozdělena na dvě části - Jeden den a Jeden rok. Když jsem četla tu první část, která se prakticky celá odehrává během toho jednoho dne stráveného s Willemem v Paříži, říkala jsem si, že je to takové milé romantické čtení. Nic víc, nic míň. Kniha se četla velice lehce, děj poklidně plynul, a i když příběh nebyl vyloženě "strhující", nenudila jsem se a užívala si příjemnou atmosféru umocněnou prostředím kouzelné Paříže.

Ale poté, co se hlavní hrdinka probudila do kruté reality rána a kniha přešla do té druhé části, ve které Allyson nastupuje na vysokou, jsem postupně získávala pocit, že příběh není zdaleka tak povrchní a prvoplánový, jak se ze začátku zdálo. Je v něm mnohem víc.

Začala jsem nad celým příběhem více přemýšlet. Může člověka jeden jediný den strávený s do té doby neznámou osobou vážně poznamenat na celý rok? Nebo i na déle? Může ho naprosto a nenávratně změnit? Allyson se snaží na ten osudný den nevzpomínat, nevybavovat si ho, ale přesto ví, že od té doby je jiná. Může za to Willem, do kterého se zamilovala? Paříž? Nebo její jednodenní nová identita, její odvážnější já - Lulu?

12842134
   Dobré knihy od těch výborných většinou odlišuji podle toho, jak silný dojem ve mně zanechají. Jsou knihy, které ve vás vyvolají spoustu emocí, ale knihu Jen jeden den bych jako vyloženě emotivní neoznačila. Zato však pro mě tato kniha byla taková přemýšlivá. Hlavně v druhé části knihy mě příběh pohltil a v hodně situacích, které řešila hlavní hrdinka, jsem se i našla.

Allyson během toho jednoho roku začne postupně dospívat. Řeší svůj vztah s matkou, která je až přehnaně starostlivá a chce celý její život řídit podle sebe. Osamostatňuje se. Zjišťuje, že věci, na kterých jí dříve záleželo, pro ni teď již nejsou podstatné. A pak se také snaží přijít na to, co se vlastně stalo tenkrát v Paříži.

Gayle Forman se ve své knize i inspirovala dílem Williama Shakespeara. Dost se mu v knize věnuje, hned několikrát přímo cituje z jeho her. Navíc je znát, že autorka má hodně procestováno. Velká část knihy se samozřejmě odehrává ve Státech, ale jinak se kromě Paříže a Anglie podíváme třeba i do Mexika a Holandska. Je zajímavé vidět Evropu očima Američanky. V knize je zmíněno mnoho míst, které Allyson během své cesty po Evropě navštívila, včetně Prahy.

Jen jeden den je opravdu pozoruhodná kniha. I když se ze začátku tváří jako klasická romance, není to zdaleka jen příběh o lásce. Je to kniha, u které se třeba i zamyslíte nad svým životem. Nebo nad tím, jakou moc má náhoda, která v příběhu sehraje svou roli hned několikrát. Díky autorčinu vypravěčskému talentu je to velice příjemné a rychlé čtení, plné velmi zajímavých myšlenek. Kniha překvapí i koncem, který není takový, jaký bych předem očekávala. Jen jeden den má ale i své pokračování s názvem Just One Year. Tento román rozhodně stojí za vaši pozornost.

Celkové hodnocení: 90 %

Za recenzní e-book děkuji nakladatelství Yoli.   Kniha vychází 17.dubna 2014, předobjednat si ji můžete na stránkách bux.cz zde.