úterý 21. ledna 2014

Recenze: Monument 14

16240332
 Český název: Monument 14
 Originální název: Monument 14                     
 Autorka: Emmy Laybourne
 Nakladatelství: Baronet
 Rok vydání: 2013 (v orig. 2012)      
 Žánr: postapokalyptická dystopie
 Goodreads
16414098                         
Anotace: Čtrnáct dětí. Jeden supermarket. A milion věcí, které nabraly špatný směr.
V akcí nabitém debutovém románu Emmy Laybourneové se stal supermarket útočištěm pro čtrnáct dětí - šest středoškoláků (oblíbených i neoblíbených), dva osmáky (z nichž jeden je technický génius) a šest malých dětí. Venku zuří jedna katastrofa za druhou, počínaje monstrózním krupobitím a konče použitím chemických zbraní, které svět – jak ho znají – vedou do záhuby.


   Monument 14 není úplně typická dystopie. Je to spíše postapokalyptický katastrofický příběh. I když ale samotný nápad, že svět je postižen řadou přírodních katastrof, byl zpracován již několikrát jak v literatuře, tak ve filmech, Monument 14 přesto přichází s něčím novým, a to se zajímavým prostředím - prakticky celá kniha se odehrává v obrovském supermarketu.

http://d202m5krfqbpi5.cloudfront.net/authors/1335449195p5/5241601.jpg   Děj je zasazen do relativně blízké budoucnosti - do roku 2024. Svět je podobný tomu, jak ho známe dnes, jen ještě víc podléhá moderním technologiím a např. benzín je v této době již nedostatkové zboží. Skupina dětí jede autobusy do blízké školy a školky, když město Monument zasáhne silné zničující krupobití. To způsobí nehodu jednoho ze dvou autobusů, kterou mnoho dětí nepřežije. Ale celkově 14 dětem z obou autobusů se podaří díky jedné řidičce zachránit ve velkém supermarketu Greenway.

   V tomto plně zásobeném supermarketu dětí nachází vše, co potřebují - od potravin a vody přes oblečení, elektroniku a hračky až po lékárnu a dokonce i pizzerii. Postupně se snaží využívat všeho zboží, které supermarket ve svých mnoha odděleních nabízí. Nevědí, jak dlouho budou muset v obchodě pobývat, a tak se snaží vše co nejlépe uspořádat a naplánovat, aby se jim v supermarketu žilo dobře. Musí se ale vypořádat s celou řadou nečekaných situací, ať už s těmi, které přicházejí zvenku, anebo s těmi uvnitř skupiny.

http://media.treehugger.com/assets/images/2011/10/uk-supermarket-aisle-tesco-greener-photo.jpg   Ze 14 dětí je jich navíc šest velmi malých, o které se musí zbytek skupiny - dva osmáci a šest středoškoláků - starat. A i mezi staršími občas zavládne napětí, nebo se objeví nějaký spor při řešení různých problémů. Příběh je vyprávěn z pohledu středoškoláka Deana, který má v supermarketu i mladšího bratra Alexe, technického génia. Dále tu máme vůdce skupiny, skauta Nika, školní hvězdu nejen fotbalového týmu Jakea a jeho kamaráda Braydena. Ze starších dívek je tu Astrid, plavkyně, do které je hlavní hrdina Dean zamilovaný, třináctiletá Sahalie, která je ráda středem pozornosti, a v neposlední řadě Josie... I když se může zdát, že malé děti v příběhu nehrají tak zásadní roli, nebyly tam určitě zbytečné. Naopak příběh hezky zpestřovaly - např. Max mě svými historkami často pobavil a i další malé děti se v knize rozhodně neztratily.

   Kniha je již od první kapitoly velice akční. Autorka má velmi čtivý styl psaní, a tak stránky ubíhají až neuvěřitelně rychle, k čemuž přispívají i krátké kapitoly. Čtení mě opravdu bavilo od začátku až do konce. Závěr je otevřený, je jasné, že autorka již při psaní počítala s druhým dílem. A toto pokračování naštěstí vyšlo i u nás, nese název Nebe v plamenech a podle ohlasů je ještě lepší. Takže pokud hledáte nějakou opravdu akční, čtivou, místy i zábavnou knihu s originálním nápadem, přečtěte si Monument 14. Já už se těším, až si přečtu druhý díl, jsem zvědavá, jak bude příběh 14 dětí pokračovat...

Celkové hodnocení: 90 %

Knihu najdete v sekci knihy na stránkách POPRON.cz zde.

V době psaní recenze byla kniha vyprodaná.

9 komentářů :

  1. Moc mě to zaujalo :) Podle recenze je to akční čtení a to mě vždycky baví :)

    OdpovědětVymazat
  2. Jsem na knížku zvědavá. A doufám, že mě nezklame :)

    OdpovědětVymazat
  3. Po tejto knihe pokukávam už určitú dobu :) vyzerá vážne skvelo ;)

    OdpovědětVymazat
  4. Taky se mi ta kniha fakt líbila, i když mi popravdě narozdíl od ostatních dystopií zase až tak akční nepřipadala :) Ale rozhodně to mělo spád, četlo se to jedním dechem a určitě se těším na další díl! Pěkná recenze :)

    OdpovědětVymazat
  5. Monument 14 se mi moc líbilo a druhý díl je opravdu ještě lepší. :)

    OdpovědětVymazat
  6. asi si ji také koupím doufám že se mi bude líbit

    OdpovědětVymazat
  7. Taky se mi líbila, ale nepřipadala mi zase až tak akční, spíš naopak hodně o těch jednotlivých lidech a to se mi na tom líbilo :)

    OdpovědětVymazat
  8. Tu akčnost jsem spíš myslela tak, že se tam pořád něco dělo, nebyla tam žádná nudná část... :) A ten úplný začátek mi přišel akční rozhodně.

    OdpovědětVymazat
  9. Ja četl první i druhý díl a nejse si jistý jesli vyjde třetí. Doufám že ano. je to moc dobrá kniha bxylo by škoda to nedokončit.

    OdpovědětVymazat