středa 13. března 2019

Recenze: Pět kroků od sebe

38926328 Český název: Pět kroků od sebe
 Originální název: Five Feet Apart
 Autorka: Rachael Lippincott
 Nakladatelství: Yoli
 Přeložil: Robert Čapek
 Rok vydání: 2019 (v orig. 2018)             
 Žánr: young adult
 Goodreads    
42927338                         

   Dva teenageři, vážná nemoc, láska, young adult román...nejspíš vás hned jako první napadnou Hvězdy nám nepřály. Proč se do něčeho podobného pouštět znova? A v čem se tato kniha liší? Tak především ji nenapsal John Green, takže nečekejte žádné přehnaně filozofující hrdiny. A navíc vás tento příběh alespoň trochu seznámí s nemocí, o které toho možná až tolik nevíte – pojednává totiž o cystické fibróze.

   Téměř celý román se odehrává v nemocnici během zhruba tří týdnů a ve vyprávění se po kapitolách střídají obě hlavní postavy – Stella a Will. Oba mají cystickou fibrózu, jejich přístup k léčbě se však zásadně liší.

   Zatímco Stella úzkostlivě dodržuje všechny zásady, pečlivě bere své léky a podstupuje léčebné procedury, Will jen čeká na to, až mu bude osmnáct a bude moci z nemocnice konečně odejít. Na rozdíl od Stelly totiž Will kvůli bakterii, kterou chytil před několika měsíci, nemá naději na transplantaci plic. A léčba, do které ho nutí jeho zoufalá matka, vůbec nezabírá. Will proto nevěří ani novému experimentálnímu léku a už nechce dál trávit svůj čas zbytečně v další z mnoha nemocnic. To se však změní, když potká Stellu.

   Stelle jde Will svým přístupem zpočátku pořádně na nervy, ale časem zjišťuje, že jí na něm přece jen záleží. Povede se jí ho přinutit, aby absolvoval léčbu společně s ní. Zároveň si však od sebe nadále drží odstup, a to doslova – pacienti s cystickou fibrózou se k sobě nesmí přiblížit na víc než šest kroků.

   Oba však velmi brzy zatouží po tom, toto zlaté pravidlo pro jednou porušit. Stella tím ale může ztratit šanci na nové plíce, pokud by od Willa chytila bakterii. Stojí jí to za to?

   Myslím, že už z popisu je více než jasné, že se jedná o horskou dráhu plnou emocí – velice čtivě napsaná kniha vás strhujícím způsobem provází vtipnými i srdceryvnými momenty a místy vám dokonce vyrazí dech, ačkoliv na tom při čtení budete pravděpodobně s dechem pořád mnohem lépe než hlavní hrdinové. Ti totiž bojují o každý nádech. Přesto autorka v rámci možností nehraje čtenářům příliš na city a snaží se postavy vykreslit jako běžné teenagery, které jejich nemoc nedefinuje. 

   Zejména v prvních dvou třetinách knihy se jí to skutečně daří, umí rozesmát i dojmout a stále udržuje napětí, které vás nutí číst dál. V závěru knihy už však autorka přitlačuje na pilu a poslední kapitoly pak začínají být přeslazené až patetické. Žánr si to asi žádá, ale osobně bych uvítala trochu střízlivější konec, který by působil realističtěji. A to i vzhledem k tomu, během jak krátké doby se celý příběh odehrává. Bylo toho najednou moc.

   Na druhou stranu je kniha jak dělaná pro filmové plátno, kde se objeví již brzy. Osobně mi kniha i přes výše uvedenou výtku sedla stylem psaní i postavami mnohem lépe než zmiňované Hvězdy, u kterých se mi překvapivě více líbilo filmové zpracování, a tak jsem zvědavá, jak na mě film zapůsobí v tomto případě. 

   Každopádně vám mohu román doporučit, i když "sick lit" nepatří zrovna k mým vyhledávaným žánrům, knihu jsem přečetla asi za tři dny a jako každá jízda horskou dráhou, ani tato mě rozhodně nenechala chladnou...

Celkové hodnocení: 85 %

Kniha vychází 29. dubna, předobjednat si ji můžete zde na stránkách Knižního klubu.

6 komentářů :

  1. Krásná recenze, po knížce už jsem dlouho koukala a teď jsi mě na ni nalákala ještě víc. :D
    Nekonečná knihovna

    OdpovědětVymazat
  2. Jo, knížka je to pěkná. My jsme si s manželkou před týdnem řekli, že uděláme nějakou pěknou věc, tak jsme si objednali tisk záložek do knih a všechny (asi 300ks) jsme odnesli do knihovny a řekli, ať je rozdají každému kdo si půjčí knížku. Na záložky do knihy tisk jsme využili nějaké online stránky a byli jsme spokojeni :).

    OdpovědětVymazat
  3. Tak přesně tohle by se strašně líbilo mé dceři. Je jí 14 a tyhle teenagerské romány naprosto zbožňuje! Sice dostala hodně knížek k Vánocům, ale teď jsou všude ty povánoční slevy, takže jsem jí slíbily, že s ní ještě zajdu do knihkupectví, nebo se společně podíváme online. Tuhle knížku jí musím ukázat!

    OdpovědětVymazat
  4. Tato kniha mi byla doporučena kamarádkou, že to byla velmi inspirativní, emočně nabitá četba, Už se těším, až si ji od ní půjčím, teď jak se oteplí, zajdu s manželem na ryby, jindy na čtení bohužel moc času nemám, vytáhneme rybářské lehátko se spacákem, naliji si čaj a začtu se. Mi se v přírodě čte nejlépe :)

    OdpovědětVymazat
  5. Našel jsem Mr. Pedro na blogu od někoho, kdo ho doporučuje každému, kdo hledá půjčku. Byl jsem tak nadšený a motivovaný být v této pozici finanční svobody, protože moje rodina hladověla, oslovil jsem pana Mr. Pedro v žádosti, kterou jsem mu řekl, můj životní příběh o finanční situaci, pošle mi formulář žádosti, abych vyplnil své údaje, což jsem udělal, poté, co mi poslal smlouvu o půjčce, předal jsem ji svému právníkovi k vyřízení podívejte se a poraďte mi jak dál. Podepsal jsem smlouvu o půjčce poté, co byla moje půjčka schválena před několika hodinami, banka mě kontaktuje ohledně převodu prostředků a poplatků, které musím uhradit na přepážce banky. bylo velmi příjemné pracovat s panem Pedrem a velmi mu děkuji za pomoc, kterou mi poskytl a která opravdu pomohla mé rodině hladovět. Kontaktujte prosím Mr. Pedro na e-mailu: pedroloanss@gmail.com, protože je vždy zaneprázdněn, ale mají s ním také dalšího profesionálního spoluhráče.

    OdpovědětVymazat
  6. Děkuji moc za toto doporučení. Já sama jsem si nakonec Pět kroků od sebe přečetla za Vánoce a rozhodně toho teda nelituji. Na něco jste mě navedla právě v tomto blogu a pak jsem byla moc ráda že jsem vaším blogem tak nějak prokrastinovala.

    OdpovědětVymazat