neděle 20. března 2016

Recenze: Will Grayson, Will Grayson

29482039
 Český název: Will Grayson, Will Grayson
 Originální název: Will Grayson, Will Grayson
 Autoři: John Green, David Levithan
 Nakladatelství: Yoli
 Přeložila: Veronika Volhejnová
 Rok vydání: 2016 (v orig. 2010)                     
 Žánr: young adult
 Goodreads
8139020                         

   Každý nový titul od Johna Greena vyvolá velký zájem čtenářů a nejinak tomu nejspíš bude i u, pokud správně počítám, již šesté u nás vydané knihy, kterou navíc napsal s Davidem Levithanem, dalším oblíbeným autorem. Co se stane, když tito dva spisovatelé spojí své síly?

 http://www.penguin.com/static/packages/us/yreaders/books4boys/images/featured_willgrayson.jpg   Není zase až tak moc románů, na kterých by se rovným dílem podíleli dva autoři, a i tady platí, že jeden psal liché kapitoly (z pohledu prvního Willa Graysone) a druhý sudé (z pohledu druhého Willa Graysone). Ačkoliv se oba autoři k sobě stylově dost hodí a není proto divu, že je napadlo napsat něco společně, myslím, že celkem snadno poznáte, které kapitoly psal Green a které Levithan.

   Pokud už jste od nich něco četli, určitě víte, co je pro oba typické – u Greena je to jeho humor, lehce filozofické úvahy a tematika dospívání, u Levithana je to vlastně dost podobné, jen bych na první místo doplnila gay tematiku, které se v určité míře věnuje snad ve všech svých dílech. A když se tohle všechno dá dohromady, vznikne trochu absurdní a ulítlé, ale i tak docela milé a pohodové čtení.

   K samotnému příběhu asi ani není třeba dodávat něco víc, než se dozvíte z anotace, je to zkrátka kniha o přátelství a o lásce (mezi klukem a klukem i mezi holkou a klukem). Není to román s nějakým složitým dějem, je to spíš taková oddechovka v porovnání s jinými romány od Greena. I přes svou jednoduchost (nebo možná právě díky ní) je to však opravdu poutavé čtení.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/a/a8/WillGrayson.jpg   Dokonce ani nemůžu říct, které kapitoly mě bavily více. Oba autoři dokázali napsat dostatečně zajímavé hrdiny s mnohdy vtipným proudem myšlenek, které vás dokáží rozesmát. Jak už jsem psala, občas je to sice trochu ulítlé, ale aspoň kniha nenudí. Přesto tu však je několik důvodů, proč knize nemůžu dát vyšší hodnocení.

   Jedním z důvodů je fakt, že když se za knihou ohlédnu, nejvíc mi asi utkvěly v paměti některé vtipné hlášky a absurdní situace, ale jinak je ten příběh v podstatě obyčejný a nezanechal ve mně žádný hlubší dojem, který by přetrval i po dočtení. A druhým důvodem je závěr knihy. Čekala jsem typicky greenovsko-levithanovský konec, poetický, možná částečně otevřený, ale prostě nějakou tu tečku, pointu.

   Co jsem však rozhodně nečekala, byl ten hollywoodský závěr. Přišlo mi, že tím celá kniha jaksi vyšuměla do ztracena. Třeba je to ale jen můj pocit a vám to bude dávat větší smysl. Když však pominu to zklamání z konce, je to dobrá knížka, kterou si všichni příznivci Johna Greena i Davida Levithana jistě užijí. A i když mezi skalní fanoušky těchto pánů nepatříte, může pro vás být román příjemným oddechovým čtením.

Celkové hodnocení: 70 %

5 komentářů :

  1. :) Moc hezká recenze. Myslím, že jsem se dokonce setkaly, když jsme tuto knihu dostávaly☺.

    OdpovědětVymazat
  2. Jo, ty závěry jsou u podobných knih většinou slabší, což je hrozná škoda - celkovému vyznění to dost ubírá a i kdyby byla celá kniha napsaná fakt realisticky, závěr to zbytečně shodí. Moc pěkně napsaná recenze!

    OdpovědětVymazat
  3. Pěkná recenze, už se těším, až mi kniha taky přijde.
    A máš moc hezký blog :-).
    Lucka (za-listem-list.cz)

    OdpovědětVymazat
  4. Už se těším až mi kniha příjde :) Hezká recenze :)

    OdpovědětVymazat
  5. Pěkná recenze Willa Graysona jsem si na Vánoce pořídila v angličtině, ale nějak se k tomu nemůžu dokopat, skončila jsem někde na straně 12 :D ...takže se strašně těším na české vydání

    OdpovědětVymazat