Recenze: Skleněný trůn

Originální název: Throne of Glass
 Autorka: Sarah J. Maas
 Přeložila: Ivana Svobodová
 Rok vydání: 2015 (v orig. 2012)
 Žánr: fantasy
Anotace: Srdce z ledu. Vůle z oceli. Nelítostný boj začíná.

V temných a špinavých solných dolech Endovieru si doživotní trest odpykává osmnáctiletá dívka. Celaene byla od dětství trénovaná k jednomu jedinému úkolu – stát se tím nejlepším zabijákem na světě, rychlým, tichým, neodhalitelným a všehoschopným. Ale udělala chybu. Nechala se chytit.

Korunní princ jí nabídne poslední šanci: Svobodu výměnou za velkou oběť. Musí ho reprezentovat v turnaji, kde se proti sobě postaví 24 šampionů, těch nejlepších vrahů a zlodějů z celé země. Bude to boj na život a na smrt. Pokud zvítězí, bude volná. Ovšem její soupeři umírají nejen při soubojích, ale i za tajemných okolností – Celaene teď o svůj život bojuje nejen s nimi, ale i s něčím tajemným a děsivým, co se skrývá v pozadí.

Skleněný trůn je první díl plánované šestidílné fantasy série mladé americké spisovatelky Sarah J. Maas. Ve světě se tato sága těší velké popularitě, a tak není divu, že vydání českého překladu se stalo pro mnohé z vás očekávanou událostí. Abych však byla upřímná, mně se do čtení tohoto románu vůbec nechtělo. Poslední dobou už totiž YA fantasy (až na výjimky) moc nevyhledávám a navíc nemám ráda dlouhé série. Když jsem ale knihu dostala od nakladatelství v elektronické podobě na recenzi, rozhodla jsem se jí dát aspoň šanci.

http://vignette4.wikia.nocookie.net/bookclub/images/7/7b/300.jpg/revision/latest?cb=20150204000131   I přes oblibu této série mezi čtenáři YA jsem od toho však stále čekala spíše průměr. Vliv na to měl i fakt, že jsem četla pár zklamaných ohlasů na Goodreads. Proto mě velmi překvapilo zjištění, že po přečtení několika úvodních kapitol mě kniha vážně baví a dokonce mám chuť stále pokračovat ve čtení. A chápu, proč si tato série našla tolik příznivců. Chápu ale i ty, které první díl velice zklamal.

Záleží totiž na tom, CO od knihy vlastně očekáváte. Anotace i obálka mohou v tomto případě dost klamat. Musíte si však uvědomit, že se jedná "pouze" o young adult. Pokud čekáte fantasy román s temnější atmosférou, opravdu drsnou hlavní hrdinkou a s velkým množstvím akce, bojů, bitev apod., budete zde pravděpodobně na špatné adrese.

Hlavní hrdinka Celaene je sice nájemná vražedkyně, to jí však nebrání v tom chovat se po většinu příběhu prostě "jen" jako osmnáctiletá holka s ostrým jazykem, která se vyžívá v princeznovských róbách a plesech, vědoma si svého okouzlujícího vzhledu koketuje se všemi muži v okolí a možná nečekaně je i milovnicí literatury.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/8b/2c/03/8b2c035f68cbdce6ad007de03cd5a778.jpg   Když na toto však přistoupíte, zjistíte, že kniha je velice poutavá, navíc v ní nejsou žádné dlouhé popisy a naopak hodně dialogů, takže ve spojení s relativně krátkými kapitolami se čte velice rychle. Právě ony dialogy mě často bavily vůbec nejvíc, protože slovní přestřelky mezi Celaenou, kapitánem Westfallem a někdy i korunním princem byly vážně skvělé a vtipné.

Samozřejmě nechybí ani milostný trojúhelník, jak je u podobných sérií zvykem. Ale nečekala jsem, že kniha bude až tak romantická. Místy bylo v příběhu více romantiky než čehokoli jiného, na druhou stranu bez tohoto napětí mezi ústřední trojicí by to nebylo ono. Oba mužské protagonisty jsem si navíc dost oblíbila.

Hlavní zápletka se však rozjížděla celkem pomalu. Skleněný trůn má sice již od začátku určitý spád, ale akcí příliš neoplývá. Podle hodnocení dalších dílů mám pocit, že si autorka nejspíš chystá půdu na pokračování, kde celý příběh teprve nabere pořádně na obrátkách. Přesto mohl být první díl méně zdlouhavý, zhruba uprostřed románu jsem se začala nudit a ani zábavné hlášky Celaene a spol. to nezachraňovaly.

Jako opravdu napínavých se dalo označit jen asi posledních několik desítek stran, kdy se čtenář konečně dočkal nějaké větší akce. Když to tedy shrnu - vcelku poutavý a čtivý začátek, o něco méně záživný "prostředek", velmi dobrý závěr. K tomu musím připočíst k dobru autorčin vypravěčský talent a zajímavé postavy, které mají potenciál i do dalších dílů. Výsledné hodnocení? I přesto, že to mohlo být lepší, mě příběh zaujal natolik, že si plánuji přečíst pokračování. Pro začátek to nebylo špatné, uvidíme, co bude dál...

Celkové hodnocení: 70 %

Za recenzní e-knihu mnohokrát děkuji nakladatelství CooBoo