neděle 15. června 2014

Recenze: Jestli zůstanu

13405246
 Český název: Jestli zůstanu
 Originální název: If I Stay
 Autorka: Gayle Forman
 Nakladatelství: Ikar
 Rok vydání: 2011 (v orig. 2009)                       
 Žánr: dívčí román
 Goodreads
4374400                         
Anotace: Moderní příběh pro mladé dívky a ženy. Šestnáctiletá Mia, talentovaná cellistka, jede s celou svou rodinou na výlet, když do nich narazí auto. Mia se vzbudí a nic necítí, jen vidí své mrtvé rodiče – a nakonec samu sebe. Její tělo je v kómatu, ale ona sama může vidět a slyšet vše, co se kolem děje. Skrze její vzpomínky pomalu odkrýváme její dětství, poznáváme její rodinu i jejího kluka Adama, se kterým sdílela lásku k hudbě. Pohnutý příběh citlivě mapuje duši dospívající dívky, která je nakonec postavena před těžké rozhodnutí – 
odejít, anebo zůstat.
 

   Už jsem si tak zvykla psát na skoro každou knihu, kterou přečtu, recenzi, že se bez toho neobejdu... A proto se musím s vámi podělit i o mé dojmy z knihy Jestli zůstanu, i když tentokrát v kratší recenzi než obvykle.

   Tuto knihu mám doma už přes rok, objednala jsem si ji jednou velmi levně z jednoho knižního e-shopu. A protože se pomalu chystá film a hodně se o knize teď mluví, řekla jsem si, že si ji konečně musím také přečíst. Neměla jsem vzhledem k rozporuplným ohlasům žádná velká očekávání, i když po přečtení skvělé autorčiny knihy Jen jeden den jsem se na Jestli zůstanu těšila víc než předtím.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhKsZAbovt_cWor68hRVZVSlPqH2Wlc5YUNHGacPNFprK3lwqIgrl0izgjavyIb5dtq5iamQxCDM2JI0dsaC_znmn933HNtF-DL42Fl2e_Vzw2spqgZjl04vrIpCDlGA7yiLJjf8Iqh5Yw/s1600/295178.jpg
   Abych shrnula své dojmy, román mě rozhodně nezklamal. Ale zároveň mě ničím ani nepřekvapil. Po přečtení anotace každý ví, o čem kniha bude, a na stránkách se tak nedočká něčeho neočekávaného. Hlavní hrdinka Mia jako jediná z rodiny přežije tragickou autonehodu. Po této strašlivé nehodě sleduje veškeré další dění jako "duch" - vidí své bezvládné tělo, ale nic necítí a ostatní ji nevnímají. Celá kniha se pak odehrává prakticky během dvou dnů, které Mia stráví v nemocnici - její tělo je v kómatu na jednotce intenzivní péče, ona jako "duch" se rozhoduje, co dál.

   Zůstat, bojovat a žít dál bez rodičů, bez bratra, jako sirotek, se vzpomínkou na tu hroznou tragédii? Anebo odejít navždy? Být, či nebýt, to je to, oč tu běží. Během svého rozhodování Mia vzpomíná na svou rodinu a také na svého kluka Adama, který v příběhu rovněž hraje velkou roli. Vypráví o svém dětství a o tom, jak se vyvíjel její vztah s Adamem. Kniha je tak místy i hodně romantická, někdy dokonce až komická. Ale jakmile se autorka přesune ve svém vypravování zpátky do současnosti, máme tu opět tragický, emotivní, někdy až depresivní příběh, při jehož čtení mi bylo hodně úzko.

   Přesto si myslím, že to celé bylo dost prvoplánové. Kniha má nějakých 180 stran, což je dost málo na to, aby se příběh dostal do větší hloubky. Téma, které zpracovává, je dost závažné, ale i tak kniha působí spíš jako taková jednohubka na odpoledne. Přečetla jsem ji velmi rychle, a i když mi při čtení bylo smutno, po zavření knihy už jsem neměla potřebu o ní dále přemýšlet. Nedostala se mi tolik pod kůži. Za přečtení ale i tak rozhodně stojí. Gayle Forman má dobrý styl psaní, její knihy mají vždy nějakou zajímavou myšlenku a moc hezky se čtou.

Celkové hodnocení: 75 %

2 komentáře :

  1. Já ji sehnala za 30 kč (+50kč za poštovné) na databazi :D Musím souhlit s tvým názorem, kniha byla milá, ale ničím mě nepřekvapila, i tak si ale myslím, že je to je jeden z těch případů, kdy film bude totální doják, ale kniha nic. Uvidíme :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také si myslím, že by film mohl vyznít lépe než kniha, trailer je každopádně hodně působivý... :)) Jinak já objednávala knihu z levneucebnice.cz spolu s Krásným zlem a celý nákup mě vyšel na 79 Kč - 21 Kč za Jestli zůstanu a 58 Kč za Krásné zlo! :D

      Vymazat