Recenze: Temnou chodbou

Originální název: Down a Dark Hall
 Autorka: Lois Duncan
 Nakladatelství: Baronet
 Rok vydání: 2013 (v orig. 1974 / 2011)
 Žánr: thriller, fantasy
9440305
 Anotace: Šestnáctiletá Kit Gordyová nastupuje se smíšenými pocity do prestižní internátní školy na americkém venkově. Při prvním pohledu na Blackwoodské sídlo ji proti její vůli zaplaví pocit úzkosti, nicméně je rozhodnutá se s tajemnou atmosférou budovy smířit, přestože se v nedaleké vesnici šušká, že v sídle straší.

Ke Kitinu úžasu jsou ke studiu přijaty už jen další tři dívky, v nichž se záhy probudí mimořádné umělecké nadání, k jakému předtím neměly sklony, a Kit pronásleduje noc co noc líbezná, ale vtíravá hudba, jíž se nedokáže zbavit ani ve dne. Když se připojí podivné, znepokojující sny, začnou se ztrácet dopisy, které studentky posílají svým blízkým a kamarádkám, a personál sídla podá hromadnou výpověď, dívky si uvědomí, že něco není v pořádku.

Lois Duncan román Temnou chodbou vydala již před 40 lety, v roce 1974. Poté ale celý příběh upravila (zasadila ho do současné moderní doby a prý snad i postaršila hlavní hrdinku) a vydala znovu v roce 2011. Jedná se tak o poměrně starý příběh. Mělo by se jednat o horor, upřímně jsem ale od knihy ani nečekala, že bude vyloženě děsivá. Spíš jsem si představovala krátký tajemný příběh, který bude mít snad i zajímavé rozuzlení. A co se vlastně nakonec za mysteriózní obálkou a anotací knihy skrývá?
   Hlavní hrdinka Kit žila donedávna jen s matkou. Její otec zemřel při autonehodě. Poté se však její matka znovu vdala a právě se vydává se svým novým mužem Danem na svatební cestu do Evropy. Kit chtějí proto poslat na internátní školu. Blackwood se pyšní individuální výukou s velkou nabídkou vyučovaných předmětů. Ale hned od příjezdu působí na Kit starobylé sídlo zlověstně. Celá škola je zařízena velkolepě, ale zároveň Kit pociťuje zvláštní atmosféru celého místa. Druhý den po svém příjezdu se dozvídá, že kromě ní byly do školy přijaty jen další tři dívky a ve škole vyučují pouze tři profesoři. Vybrané studentky nemají navíc vůbec nic společného a je záhadou, proč byly podle testů, které obsahovaly i psychologickou část, vybrány právě ony. A později se začnou dít opravdu divné věci. Všechny studentky v sobě postupně nacházejí velmi zvláštní skryté nadání...

http://pre14.deviantart.net/d398/th/pre/i/2010/215/6/8/dark_corridor_ii__by_bicepk.jpgRomán je poměrně krátký, má jen 172 stran a příběhu se nedá upřít čtivost, takže celou knihu v pohodě přečtete za jeden večer. Opravdu mě čtení bavilo a dokud jsem nedočetla do konce, knihu jsem skoro neodložila. Přesto bylo trochu na škodu, že byla kniha tak krátká. Ve výsledku to na mě působilo spíš jako povídka než jako plnohodnotný román. Myslím, že autorka mohla celý příběh ještě více propracovat, i postavy mohly být prokreslenější. Určitě se z toho dalo vytěžit o něco víc. Na druhou stranu kniha měla aspoň spád a čtenář se nenudil. Akorát pak ten výsledný pocit je takový povrchní - kniha ve mně nezanechala hlubší dojem.

I konec knihy byl velmi náhlý a vlastně i částečně otevřený. Samozřejmě si pak ten úplný konec čtenář mohl domyslet, ale třeba u jedné konkrétní postavy nebylo úplně jasné, jak to s ní nakonec dopadlo. Každopádně se přesto jedná o docela příjemnou krátkou oddechovku, u které se sice nebudete přímo třást strachy, ale i tak tam pár lehce strašidelných momentů najdete. Navíc je tu tajemná zápletka, jejíž rozuzlení sice bude možná zklamáním pro toho, kdo čekal něco racionálního, ale jinak je ten nápad celkem originální. Když to shrnu, není to kniha, na kterou bych dlouho po dočtení vzpomínala, ale čtení jsem si přesto užila a pokud hledáte nějakou krátkou oddechovou jednohubku s mysteriózním příběhem, je tohle to pravé pro vás!

Celkové hodnocení: 60 %

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Baronet.   Knihu si můžete objednat zde.