čtvrtek 20. září 2012

Já, Británie a knihy

Big-ben-houses-united-kingdom-architecture-favim.com-501873_large 

 Už je to pět dní, co jsem se vrátila ze školního zájezdu v Británii a tak jsem si říkala, že by to chtělo přidat něco nového na blog. Jak začala škola, tak vůbec nestíhám číst - čtu už od pondělka Démona z Hex Hall, což je tenká knížka, kterou bych měla mít přečtenou za pár hodin, ale nedokážu si na čtení udělat dost času. Tak když už nemám čas psát nějaké recenze, aspoň se podělím o své zážitky z Anglie a Walesu. V Anglii jsem byla poprvé před třemi lety také se školou, ale tenkrát jsme navštívili hlavně jižní Anglii a Londýn. Letos jsme bydleli ve Walesu ve Swansea, cestou tam a zpátky jsme se ale stavili i na několika místech v Anglii a poslední den jsme strávili opět v Londýně. Samozřejmě jsem si naplánovala, že navštívím nějaké britské knihkupectví a odvezu si i nějakou tu anglickou knížku. Skoro v každém městečku byla pobočka WHSmith a pokud bylo aspoň trochu větší, tak i Waterstone´s. Zatímco v prvním jmenovaném mají i papírnictví, časopisy apod., druhé je čistě jen knihkupectví. Když jsem byla v Británii poprvé, ani mě nenapadlo podívat se do knihkupectví, takže to byla nová zkušenost. Jaký mi přišel rozdíl mezi knihkupectvím u nás a tam? 

Skoro všechny knihy jsou paperbacky téměř stejných rozměrů, což mi přišlo trochu jako nezvyk. Přece jen u nás je pořád ještě většina knížek v tvrdé vazbě a navíc s přebalem a i ty velikosti se liší. Co mě dost mrzelo, bylo to, že plno knížek bylo už v regálech poničených. Pokud daná kniha nebyla žhavá novinka, měli tam od každého titulu jeden kus a často se tam našel ohnutý roh nebo i několik přehýbaných stránek uvnitř. Sortiment knížek se lišil podle velikosti dané pobočky, takže ne všude jsem objevila to, co jsem hledala. Abych upřesnila mé požadavky - sháněla jsem knížky od tří autorek: Meg Cabot, Liz Rettig a Ally Carter (Meg - moje nejoblíbenější spisovatelka, Liz - mám od ní v češtině Deník mé zoufalé lásky, který je skvělý, ale pokračování u nás už nevyšlo, Ally - hodně mě zaujaly její knížky na Goodreads). Od Meg jsem chtěla cokoliv, co u nás nevyšlo, od Liz buď pokračování deníků Kelly Ann nebo Jumping to Confusions a od Ally Heist Society nebo první díl série Gallagher Girls.

První knížku jsem koupila v Cardiffu - My Now or Never Diary od Liz Rettig (druhý díl zmiňované série, která má v originále pět dílů, ale u nás vyšel jen ten první). Potom v jednom menším městě ve Walesu I'd Tell You I Love You, But Then I'd Have to Kill You od Ally Carter (do té doby jsem nikde nenarazila na první díl z této série). Potom jsem čekala až do Londýna. Byla jsem zvědavá na velkou pobočku Waterstone´s na Piccadilly. Musím říct, že mě ale trochu zklamala. Je pravda, že tam sice v oddělení teen books měli více titulů, než v menších pobočkách. Našla jsem tam skoro všechny knížky od výše zmiňovaných autorek. A poprvé tam měli Jumping to Confusions od Liz Rettig. Ale když jsem knížku vzala, že si ji koupím, tak jsem zjistila, že je hodně poškozená. Ptala jsem se prodavačky, jestli mají jiný kus a ona mi řekla, že ne. Což mě trochu zaskočilo. Myslela jsem, že mají od všeho pouze jeden kus vystavený, ne, že opravdu více kusů nemají. Nabídla mi sice slevu asi 10%, ale nakonec jsem si místo ní vybrala Tommy Sullivan Is A Freak od Meg Cabot.

Nechci nic usuzovat z toho, že jsem navštívila v Británii pár knihkupectví, ale další zvláštní věc byla, že mi přišla dost prázdná. Dokonce i to velké v Londýně - přišlo mi, že jsme v daném patře skoro samy. Je pravda, že tam bylo příjemné ticho a klid, ne takové rušno, jako když vejdete k nám do Luxoru. Ale přijde mi, že u nás je v knihkupectví víc plno. Možná se mi to jen zdálo. Nevím. Ale zase tam mají knížky poměrně levné - většina stála buď 5.99 nebo 6.99 liber (vynásobte cca 30) - takže na přepočet nějakých 180 až 210 Kč. Jsou to sice paperbacky, ale je to Británie, kde není zrovna nejlevněji a mají tam také jiné příjmy. Celkově jsem si tedy koupila tři knížky (fotky budou na konci měsíce) a už se na čtení docela těším. Jen se trochu bojím, že jim nebudu rozumět. Liz Rettig je Britka, ale Cabot i Carter Američanky a ta angličtina je trochu jiná... No uvidíme, snad je přelouskám a nebudu litovat koupě. :D Pokud jste článek přečetli celý, gratuluji! Budu ráda za každičký komentář, takže se klidně podělte se svými zkušenostmi.

Tumblr_m35035pczv1qijksmo1_500_large

Žádné komentáře :

Okomentovat