pondělí 2. června 2014

Filmová recenze: Hvězdy nám nepřály

Poster k filmu 
      Hvězdy nám nepřály
 Originální název: The Fault in Our Stars      
 Český název: Hvězdy nám nepřály               
 (USA, 2014, 125 min)       
 Žánr: Drama / Romantický

 více na...
 ČSFD.cz
 (zdroj informací a plakátu k filmu)                          
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/a/a9/The_Fault_in_Our_Stars.jpg                         
   Krátce po Divergenci se do kin dostává další filmové zpracování young adult bestselleru, a to Hvězdy nám nepřály, natočené podle stejnojmenné knižní předlohy amerického spisovatele Johna Greena. Já měla díky nakladatelství Yoli možnost film zhlédnout týden před oficiální premiérou a rozhodla jsem se s vámi podělit o tento zážitek v mé recenzi. :)

   Knihu, podle které je snímek natočen, jsem jako většina čtenářů YA samozřejmě četla. Ale zároveň musím přiznat, že jsem z tohoto románu nebyla tak nadšená jako ostatní. Celkově mě tato kniha spíše zklamala a ohodnotila jsem ji 3 hvězdičkami. Pokud vás zajímá proč, tady jsou mé dojmy po dočtení knihy, které jsem napsala na Goodreads:

http://lorileecraker.com/wp-content/uploads/2014/06/TFIOS-okay.jpg   "Prý je to „Nejvtipnější smutný příběh“. Já se ale ani jednou nezasmála. Ale ani neplakala. Samozřejmě je to velice smutná kniha, emotivní, dokonce bych řekla až depresivní. Co jiného čekat od knihy o rakovině? Ale já prostě čekala trochu víc. Nebo spíš trochu něco jiného. Věděla jsem, že to skončí tragicky. Ale vlastně mi přišlo, že celou dobu hrál autor jen na city... Bylo mi hlavních hrdinů opravdu líto, protože to, co se jim dělo, bylo hrozné, ta nemoc je strašná, ale ve skutečnosti jsem si ty hrdiny vlastně ani neoblíbila. Chápete, bylo to pro mě prostě jen neskutečně depresivní smutné čtení o rakovině. 
   Neobjevila jsem tam v ní tu genialitu, ani ten údajný humor, ani nějakou pozitivní část, která by byla opravdu jen o lásce a ne o umírání. Asi jsem očekávala příliš, nevím. Nejsem ale zklamaná. Jen jsem si myslela, že to aspoň ze začátku bude, řekněme, optimističtější, a až pak se to zlomí, mě ta kniha ale deptala už od první kapitoly. Nenašla jsem tam to, co jsem asi měla. Možná by se mi kniha líbila víc, kdyby nebyla tak známá a neslyšela jsem o ní tolik výroků. Měla jsem prostě jiné představy. 
   Jsem ráda, že jsem si ji přečetla a udělala na ni vlastní názor. Přemýšlela jsem o všech možných hodnocení, hodně i o 2*, ale to by asi zase nebylo fér... Takže dávám 3 hvězdičky, i když nemůžu říct o knize "liked it", protože se mi nelíbila. Na to je to až moc tragické a smutné. :("

   Na film jsem se sice těšila, byla jsem zvědavá, jak bude příběh zpracován, vzhledem k mému názoru na knihu jsem však neměla žádná velká očekávání. A to se nakonec dost možná vyplatilo. Film mi totiž sedl mnohem více než kniha a byl pro mě velkým překvapením. 

 http://assets-s3.usmagazine.com/uploads/assets/articles/70021-the-fault-in-our-stars-trailer-premieres-with-costars-shailene-woodley-ansel-elg/promo/1391020741_fault-in-our-stars-350.jpg   Nejspíš to bylo způsobeno i příjemnou atmosférou v kině, kde se všichni smáli i dojímali společně. Na rozdíl od knihy, která mě rozesmát nedokázala, protože na mě celý příběh působil příliš depresivně, jsem se u filmu nasmála opravdu hodně. Komické scény a hlášky však střídaly stejně jako v knize velmi emotivní scény, takže vám hned vzápětí úsměv na rtech zamrzl. Po kině kolovaly krabičky s kapesníky, já ale neplakala. Obecně nejsem ten typ, co brečí u knih nebo u filmů, ať jsou emotivnější. Možná to bylo dáno i tím, že jsem už věděla, co přijde, ale přišlo mi, že na rozdíl od knihy se ve filmu tolik nehrálo na city (i když mnozí se mnou asi nebudou souhlasit). Což však beru jako klad, to se mi na tom právě líbilo. Bylo to hodně smutné, emotivní, ale nepůsobilo to na mě až tak depresivně a vynuceně jako v knize.

   Herci dle mého názoru ztvárnili své role na výbornou. Shailene Woodley jsem tři dny předtím viděla v již zmiňované Divergenci, kde jí role Tris vážně sedla, a tak jsem byla zvědavá, jak se popere s naprosto odlišnou postavou Hazel. Přišla mi ale v obou filmech stejně skvělá. I její "bratr z Divergence", Ansel Elgort, byl v roli Augusta úžasný. Alespoň mně přišlo, že oba zahráli své těžké role velmi přesvědčivě a věrně knize. Mimochodem, soundtrack k filmu je také vydařený a dobře se poslouchá.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjlQBSMn5QIsn3D8aNa32qKr7Y0IA1FcBS1M68dY8t9no2Rulx-IJqlNoEIvWctQNCt9vgADc3tfiRQFK0qZIdwvCtfg_-5G_4g-rg-D-x8yCI6SGIjmpuxQbUfF7hrIDjj7lDkl4Uz3Po/s1600/faulttwitter.png   Ve filmu toho bylo změněno jen velice málo, pár méně důležitých scén bylo vynecháno, ale jinak byly i dialogy naprosto stejné, jaké jsem si je pamatovala z knihy. A konečně po zhlédnutí filmu souhlasím s tvrzením, že se jedná o "Nejvtipnější smutnou lovestory". Ke knize mi to vůbec nesedělo, ale film si mě získal mnohem víc.
   Pokud stejně jako já patříte mezi ty, koho kniha nepřesvědčila a rozmýšlíte se, zda má cenu jít na film, určitě běžte! Možná nakonec změníte na celý příběh názor. Film se totiž opravdu povedl. Nakonec se dost líbil i mé kamarádce, která v kině byla se mnou a knihu ani nečetla. A ani skalní fanoušci knihy zklamáni nebyli, naopak jsem slyšela názory, že se film knize vyrovná. Takže snad nikdo neodcházel z kina s jinými než s pozitivními dojmy.

   Filmu dávám hodně, hodně silné čtyři hvězdičky. Berte to skoro jako 4,5 hvězdičky. V tomto případě tedy hodnotím film lépe než knihu - i když to většinou bývá naopak, tady se mi filmové zpracování líbilo prostě víc.

http://nd05.jxs.cz/647/223/319d0f7c3f_87574882_o2.pnghttp://nd05.jxs.cz/647/223/319d0f7c3f_87574882_o2.pnghttp://nd05.jxs.cz/647/223/319d0f7c3f_87574882_o2.pnghttp://nd05.jxs.cz/647/223/319d0f7c3f_87574882_o2.png

Trailer:

5 komentářů :

  1. Nemůžu se dočkat čtvrtku! <3 <3 <3

    OdpovědětVymazat
  2. Taky jsem měla z knihy rozporuplné pocity, kdy mi příběh nepřišel ani tak dojemný a ani tak vtipný. Ale nevadí, na film se stejně těším. Mám ale pocit, že se mi film padne líp než knížka, podobně jako tobě. Každopádně se ve čtvrtek asi do kina nedostanu, takže až v pátek, nebo v sobotu. Bohužel ://

    OdpovědětVymazat
  3. Z knihy jsem měla také rozporuplné pocity. Také jsem se nezasmála ani jednou a přišlo mi to celé moc depresivní. Ale mě kniha aspoň rozbrečela a bylo mi jich vážně líto. Také mi, aspoň ze začátku, nesedl Greenův styl a stejně jako ty jsem očekávala něco jiného a o dost lepšího. Ale když jsem všechny pocity nechala uležet, musím říct, že se mi kniha nakonec vážně strašně moc líbila. Když už jsem věděla o čem a jaká je, srovnala jsem se s tím a teď už se těším, až si ji přečtu znovu :) A na film se neskutečně těším a myslím, že se mi taky bude líbit víc než kniha, aspoň co se prvního dojmu týče :)

    OdpovědětVymazat
  4. Na film se teď neuvěřitelně moc těším! :)
    Skvělá recenze! :)

    OdpovědětVymazat
  5. Film jsem ještě neviděla, ale četla jsem knihu, a ta se mi moc líbila, byla smutna i zábavná v jednom, tak jsem zvědavá na srovnání s filmem

    OdpovědětVymazat